Ahold Delhaize wil met Gom nieuwe stap op facilitair gebied zetten

Gom is de nieuwe schoonmaakpartner voor de distributiecentra en het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract omvat de distributiecentra in Zaandam, Delfgauw, Zwolle, Geldermalsen en Tilburg die de 900 winkels van Albert Heijn bevoorraden, kantoren, Home Shops Centers en distributiecentra voor Etos en Gall & Gall. In totaal gaat het om een vloeroppervlakte van 950.000 vierkante meter. Met de keus voor Gom wil Ahold Delhaize toe naar een meer geïntegreerd facilitair beleid.

Opvallend is dat aan de keuze voor Gom per 1 januari 2019 geen aanbesteding is voorafgegaan. De stap is mede ingegeven door de wens van het concern om de facilitaire dienstverlening integraler aan te pakken. Namens Facilicom Group is ook Trigion al actief in de huidige distributiecentra voor supermarkten in Home Shops Center en in het hoofdkantoor. En cateraar Albron heeft al langere tijd een samenwerkingsverband met Facilicom Group. ‘De bedrijven kenden dus al een grote verbondenheid met elkaar. Die samenwerking gaf vertrouwen. Dan is het een logische keuze om Gom er ook bij te betrekken’, zegt Annemieke Hoogeland, als Consultant Demand Facility Services namens Ahold Delhaize betrokken bij de contractvorming.

Een groepje van 5 personen proost met champagne na ondertekening contract

Van links naar rechts: Annemieke Hoogeland - Consultant Demand Facility Services Ahold Delhaize, Bas Niemeijer - commercieel directeur Gom, Albert van der Meulen - algemeen directeur Gom, Hans Rietveld - Director Facility & Health Management Ahold Delhaize en Mart de Lange - European Sourcing Manager Business Service Ahold Delhaize

Taken integreren

Op korte termijn ligt er de doelstelling om vooral kwalitatief een slag te maken in de schoonmaak. Bovendien moet het partnership ook de efficiency op facilitair gebied verhogen, door meer synergie in de dienstverlening aan te brengen. Bas Niemeijer, commercieel directeur van Gom: ‘Ahold Delhaize is op zoek naar een partner die wil innoveren, die hen wil uitdagen. Daarbij is de wens geuit om tot een meer integrale portefeuille te komen. Kunnen we als drie faciliterende bedrijven taken integreren? Kunnen we slimmer werken met elkaar? Bijvoorbeeld door iemand die een schoonmaakronde maakt meteen de materialen in vergaderzalen te laten klaarzetten? Daardoor verhoog je de tevredenheid bij de pandbewoners en kun je geld besparen. Geld waarmee we andere taken kunnen uitvoeren die weer een positief effect hebben op de beleving van de medewerkers bij Ahold Delhaize.’

Introductie van innovaties

Die meer integrale aanpak zal niet eerder dan in de tweede helft van dit jaar gestalte krijgen verwacht Niemeijer. ‘Het accent ligt nu nog op de operatie.’ Ook is er dan ruimte voor de introductie van andere innovaties. Zo wil Ahold Delhaize toe naar gescheiden afvalinzameling en -beheer. Ook wil de opdrachtgever aan de slag met ec-H2O, de techniek waarbij water en zout via elektrische weg worden omgezet in duurzame schoonmaakmiddelen.

‘Managers voelden zich ontzorgd’

In de locaties wordt 24 uur per dag gewerkt, zeven dagen per week. Met de overname van de werkzaamheden is het bestaande schoonmaakteam in dienst getreden bij Gom. Voor de overgang van de werkzaamheden is Michel Kooijman vanuit Gom Offices een half jaar vrijgesteld als transitiemanager. Ook Gom Offices-klantmanager Peter Roeleveld is al vanaf november 2018 werkzaam voor Ahold Delhaize. Annemieke Hoogland: ‘Dat heeft Gom goed ingeschat. De overgang is goed verlopen binnen een tijdsbestek van drie maanden. Natuurlijk zijn er altijd enkele aandachtspunten en daar wordt aan gewerkt. Ik zie dat Gom zijn rol pakt, betrokken is bij de locaties en ons ontzorgt.’

Weten of onze dienstverlening past in jouw logistiek bedrijf?

Lees meer