‘Als Gom Zorg het bij de buren kan, moet het hier ook kunnen’

Schoonmaken bij een opdrachtgever in de zorg met 65 verschillende locaties en een grote verscheidenheid aan gebruikers: het klinkt als een uitdaging, en dat is het ook. Gom Zorg was niet het eerste schoonmaakbedrijf dat de handen vol had aan Sherpa, actief in de begeleiding van mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Na een moeilijke aanloopperiode is op 1 oktober het contract verlengd. Hoe anders was het nog niet eens lang geleden. ‘Op een gegeven moment heb ik gedacht: ik gooi de handdoek in de ring’, zegt hoofd facilitaire services Astrid Jeurissen.

Als nieuwe schoonmaakpartner krijgt ook Gom Zorg te maken met de ongekend complexe schoonmaak bij Sherpa, gevestigd in de provincie Utrecht. ‘Het is een flinke klus, dat is zeker. De locaties van Sherpa zijn zeer divers: kleine en grote woningen, grote dagbestedingslocaties, een medisch expertisecentrum, horecagelegenheden, supermarkt, bakkerij, sportzaal en zwembad. Een locatie als die in Baarn waar mensen intern wonen is eigenlijk een dorp op zich. Het varieert van kantoren tot woningen die licht of zwaar vervuild zijn. En we hebben verschillende doelgroepen, zowel in leeftijd als in gedrag.’
 
Van oudsher is de schoonmaak het werk van de interne dienst in samenwerking met een extern bedrijf. ‘Vóór Gom Zorg hadden we twee bedrijven die wat korter zijn aangebleven. Daarna kwam er een schoonmaakbedrijf dat langer is geweest. Maar op een gegeven moment wilden we meer. Nieuwere technieken, meer proactiviteit.’

Verwachtingsmanagement

Met hulp van Intrakoop komt Gom Zorg naar voren als beste optie. Al snel komt er zand in de schoonmaakmotor. Jeurissen: ‘Je moet zorgen dat het verwachtingsmanagement goed staat. Dat heeft voor een groot deel ook aan Sherpa gelegen. Onze medewerkers in de woningen willen dat er 24 uur per dag een schoonmaker klaar staat in plaats van krap vier uurtjes per dag. Ook verwachtten ze meer dan was afgesproken in het contract. “De keukenkastjes zijn niet gedaan”, was het dan. Nee, want die hoeft Gom helemaal niet te doen. Daarnaast hadden we een resultaatgericht contract. Het zal prima werken in kantoren of bij andere zorginstellingen, maar voor ons bleek het niet de juiste vorm. Dat ligt ook aan de vervuilingsgraad bij Sherpa. Medewerkers verwachtten de schoonmaakster van negen tot twaalf uur. Maar die schoonmaakster kan ook wel eens om half tien komen of al om half twaalf weggaan. Dan hingen onze medewerkers alweer aan de telefoon: “De schoonmaakster heeft haar uren niet gemaakt.”’

Astrid Jeurissen, hoofd facilitaire services Sherpa

Vaste tijden

In overleg gaat het contract op de schop. De schoonmakers krijgen weer hun vaste tijden. Ook komt Sherpa Gom Zorg financieel tegemoet. ‘We hadden voor het nieuwe contract de uren hier en daar naar beneden bijgesteld. Daar scoorden we ook al geen punten mee bij onze medewerkers. En voor Gom Zorg was het een moeilijk vertrekpunt.’

Intrakoop

Beide partijen konden moeilijk aan elkaar wennen, constateert Jeurissen achteraf. ‘Ja, het geloof in Gom Zorg was diep gedaald. Op een gegeven moment dacht ik: ik gooi de handdoek in de ring. Maar we hebben ook met Intrakoop gesproken, die zeiden: “Gom Zorg werkt niet alleen hier maar ook bij andere instellingen. Als het bij de buren wel goed gaat, waarom hier dan niet?” Intrakoop gaf ook aan dat vaker voor komt dat een nieuw contract niet soepel van start gaat, maar dat het in alle keren goed is gekomen. Dat heeft ons gesterkt om door te gaan.’

Nieuwe rayonleider

‘Blijven communiceren’ was de routekaart om de weg omhoog in te slaan. ‘We zijn heel veel om de tafel gaan zitten. Ik heb het niet alleen gedaan, ook mijn collega’s: de coördinator schoonmaakdienst en de afdeling inkoop. Een club mensen die geloof in elkaar had.’

Ondertussen was ook Rick Werring aangeschoven als nieuwe rayonleider. ‘Van een schoonmaakbedrijf verwachten wij dat het snel kan acteren’, zegt Jeurissen. ‘Stel, er gebeurt iets. Dat moet een rayonleider vlot oppakken. Rick is de goede man op de juiste positie. Kijk, de schoonmakers doen het op de werkvloer. Maar het leidinggeven, het aansturen, het coachen blijft heel belangrijk. In alle eerlijkheid: Rick heeft een heel belangrijke rol gespeeld. Hij is een wezenlijk onderdeel van het succes.’ Lachend: ‘Rick mag nooit meer weg van mij. Schrijf dat maar op!’

Rick Werring, rayonleider Gom Zorg

Nieuwe coördinator

Met de komst van een nieuwe coördinator schoonmaakdienst bij Sherpa is er de ruimte om te werken aan verdere optimalisatie. ‘Daardoor kunnen wij van onze kant meer tijd en aandacht aan het contract besteden’, zegt Jeurissen, die daarnaast verantwoordelijk is voor recepties, koffievoorziening, de facilitair-technische meldpunten, de kapsalon en de linnenkamer. Want die aandacht blijft nodig, zegt ze. ‘Je moet er tijd en energie in blijven steken. Niet achterover leunen, maar er met elkaar aan blijven werken. Het is net een gewone relatie.’

Coronaprotocol

Ook in tijden van corona is Sherpa blij met de inzet van Gom Zorg. Schoonmaak gaat hand in hand met infectiepreventie. ‘Er stond veel op het spel maar samen met Gom hebben we het kunnen regelen. We hadden een protocol nodig. Gom Zorg heeft dat vele malen sneller opgesteld dan wij ooit zouden kunnen. Daar zie je toch wel aan dat het een grote organisatie is met veel expertise. Daar hebben wij mooi gebruik van kunnen maken. Het is heel prettig als je een partner hebt die ook daarin kan helpen.’
 
Eind goed, al goed. ‘Ja, we hopen een paar mooie jaren met Gom Zorg tegemoet te gaan. Het is heel leuk dat we toch op 1 oktober het contract hebben kunnen verlengen. Ook om te zien dat heel diep kunt zitten maar toch met elkaar eruit kan komen.’