Ambitieuze Hanzehogeschool verder met Gom Onderwijs

Onderwijs

Gom Onderwijs blijft ook de komende contractperiode schoonmaakpartner van de Hanzehogeschool. Sinds 2012 is Gom Onderwijs verantwoordelijk voor de 24 locaties van de grootste hbo-instelling in het noorden van ons land. De Hanzehogeschool telt 32.000 studenten en 3.300 medewerkers. De komende jaren moet de intensieve samenwerking die al is ingezet verder vorm krijgen. Zo heeft Gom Onderwijs ook een actieve rol in het onderwijsprogramma.

Bijzonder aan de aanbesteding is dat de Hanzehogeschool heeft gekozen voor best value procurement. Bij prestatie-inkoop wordt het voor te schrijven programma losgelaten en ingevuld door de inschrijvende partijen. ‘Schoonmaken kan elk schoonmaakbedrijf. Daar hoef ik geen eisen aan te stellen’, zegt contractmanager Marc ter Steeg. ‘Daarom hebben we vooral een strategische doelstelling geformuleerd. Schoonmaken is wel het primaire deel van het contract, maar secundair gaat het om het partnerschap dat je in elkaar zoekt. We waren echt op zoek naar een partner die weet wat er moet gebeuren, die we niets hoeven voor te kauwen en die schoonmaakt voor een eerlijke prijs.’

Dat beoogde partnership tussen beide partijen heeft al geresulteerd in opvallende onderwijsinitiatieven. Zo is Gom Onderwijs een van de ‘founding fathers’ in de innovatiewerkplaats van de instelling, die praktijkvragen integreert in het onderwijsprogramma. En studenten facility management van de hogeschool hebben voor Gom Onderwijs onderzoeken uitgevoerd op het gebied van hospitality. Ook studeren er  studenten bij het bedrijf af.

Videocall scherm betrokkenen Gom en Hanzehogeschool

V.l.n.r. boven: Johan Hoekstra, senior beleidsadviseur Facilitair Bedrijf Hanzehogeschool, Engelien Koopmans, klantmanager Gom onderwijs, Jeroen Hofmeester, business unit directeur Gom Onderwijs, Lars Tubben, klantmanager Gom onderwijs. Daaronder: Mark Mobach, Professor Facility Management Hanzehogeschool. V.l.n.r. onder: Brand Bos, locatiemanager Facilitair Bedrijf Hanzehogeschool, Mira Bloemen-Bekx, Dean Instituut Facility Management Hanzehogeschool, Inge Saelen, Manager Uitvoering Facilitair Bedrijf Hanzehogeschool. Daaronder: Mieke Sprinkhuizen, senior accountmanager Gom onderwijs

Duurzaamste hogeschool van Nederland

In de nieuwe schoonmaakovereenkomst moet de samenwerking verder worden verdiept. ‘Als Hanzehogeschool hebben we hoge duurzaamheidsambities. We willen de duurzaamste hogeschool van Nederland worden. In 2025 moet alles afvalvrij zijn. Dat zijn doelstellingen waar je Gom Onderwijs bij nodig hebt. Gom gaat participeren in ons Green Ambassadors programma en colleges duurzaamheid ontwikkelen.’

Ook de aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Gom Onderwijs past goed binnen de duurzame ambities van de opdrachtgever. Ter Steeg: ‘Ik ben blij dat de Code Verantwoordelijk Marktgedrag onder het contract ligt. Gom wil ook maatschappelijk ondernemen. Er zijn participatiebanen en in de KPI’s is opgenomen dat Gom Onderwijs anoniem de medewerkerstevredenheid gaat meten. Daar is best een hoge norm voor opgegeven, 7,6. Dan heb je er wel vertrouwen in dat je personeel blij is met jou als werkgever. Wij vinden het belangrijk dat Gom het voor een eerlijke prijs doet, met oog voor de schoonmaker. We zijn ervan overtuigd dat dat zich terugbetaalt in de tevredenheid van de schoonmakers. Die schoonmaker is dan wel in dienst van de opdrachtnemer, maar het zijn wel deze mensen die zorgen voor de uitstraling van onze locaties en een stukje hospitality.’

Diversiteit

Gom Onderwijs was met 115 schoonmakers al verantwoordelijk voor de reguliere schoonmaak en de glasbewassing van de panden. Ook het vloeronderhoud is in het nieuwe contract geschoven. Het is de diversiteit die schoonmaken gecompliceerd maakt, constateert Ter Steeg. ‘Niet alleen de diversiteit in gebouwen, maar ook in de culturen per cluster. Wat op de ene locatie als fijn wordt gezien, is op een andere locatie misschien onaanvaardbaar. Als schoonmaakbedrijf moet je je in allerlei bochten wringen. Je moet per locatie maatwerk kunnen leveren. Gom heeft daar veel ervaring mee. Het is een mooie uitdaging om daar in het nieuwe contract verder vorm en inhoud aan te geven!’

Totaal andere tijd

Ook in deze totaal andere tijd zijn beide partijen ontzettend tevreden over de samenwerking aldus Ter Steeg. ‘Niet alleen laat Gom zien hoe enorm flexibel zij zijn, maar in deze mooie samenwerking zien we dat we samen in staat zijn om maatwerkdienstverlening per locatie te organiseren, waardoor het gastheerschap is toegenomen. Naar de toekomst toe willen we dat op grote schaal gaan doorvoeren.’