Blog | Hoe gaan we verder in de hospitalitysector na corona?

Ongezellig. Een beetje onwerkelijk ook, om op een zonnige dag bij een van onze opdrachtgevers maar een handjevol tafeltjes van het terras bezet te zien, op veilige afstand van elkaar. Op deze zomerse dag zou het lang zoeken moeten zijn naar een vrij tafeltje. Nu kun je zitten waar je wilt. Net als altijd kun je gewoon je cappuccino of je luxe broodje zalm met roomkaas bestellen. Maar wat er niet is, en wat vooral de aantrekkingskracht van dat terras bepaalt, is beleving.

Die beleving is heel nauw verbonden aan hospitality. Al begrijp ik heel goed dat je je als hotelmanager, congrescentrum, pretpark of dierentuin niet druk maakt over beleving als er helemaal geen gasten meer zijn. De recente versoepeling van het coronaregime geeft de sector hopelijk wat meer lucht. De evenementensector heeft al positief gereageerd: er kan weer aan organiseren worden gedacht, en daarmee aan het boeken van hotelkamers. Dat is alvast iets. Maar ik spreek ook weleens hotelmanagers die zich afvragen of het ooit nog wordt als ‘vroeger’, amper vier maanden terug.



Wat een vreemde gewaarwording is het dan om het een dag later bij een hotelmanager te hebben over een heel ander probleem: een dreigend tekort aan schoonmaakpersoneel, omdat het hotel barstensvol zit. Ja, die hotels zijn er ook. De echte leisurehotels, vooral die aan de kust, en de vakantieparken gaan een goede zomer tegemoet. Veel Nederlanders blijven in de vakantie toch maar ‘thuis’, in eigen land.

Bij de theaters en bioscopen is het een ander verhaal. De grote theaters zien nu kansen omdat vanaf 1 juli geen beperking op het aantal gasten meer geldt. Eerder werd nog gedacht aan sluiting tot maart. Voor bioscopen schiet de versoepeling van de maatregelen niet veel op. Zolang de anderhalvemeterregel blijft gelden, kunnen er in een gemiddelde zaal niet veel bezoekers extra. Die maatregel zal wel een keer verdwijnen nu de coronagolf luwt. Maar corona gaat wel doorwerken in onze dienstverlening.



Daar hebben we nu al gesprekken over met opdrachtgevers. Gesprekken die gaan over het flexibeler inzetten van de schoonmaakcapaciteit. Met resultaatgericht schoonmaken waren we al heel flexibel. Toch zit daar nog onvoldoende flexibiliteit in, als we kijken naar waar Hospitality-klanten nu voor staan. Nog meer meebewegen met de gebruiksintensiteit, in samenwerking met de opdrachtgever.



Dat zijn dan ook weer de kansen die zo’n coronacrisis oplevert: dat je nieuwe mogelijkheden ziet om in te spelen op de situatie van opdrachtgevers. De focus op hygiëne is zo’n kans, één waar we volop perspectieven voor zien. De veiligheid van een omgeving was de laatste jaren toch altijd al een issue. Die veiligheid gaan gasten, klanten, bezoekers, leveranciers en anderen nu vooral koppelen aan schoonmaak, en desinfectie in het bijzonder.



Dan helpt het om die hygiëne zichtbaar te maken, zoals met dagschoonmaak. Of om het programma intensief te richten op de touchpoints in een ruimte. Met die - letterlijk en figuurlijk - frisse propositie gaan we binnenkort een start maken. Want van bij de pakken neerzitten is nog nooit een onderneming succesvol geworden. Laten we met elkaar hopen op een goed tweede halfjaar voor iedereen die in de hospitality z’n brood verdient. Ook al is dat dan misschien geen luxe broodje zalm met roomkaas.





Maarten van Driel

operationeel manager Gom Hospitality