Met je werk op vakantie?

Een lekker zonnetje, een vol strand, zongebruinde mensen én... je afwezigheidsassistent. In deze periode lijkt het onlosmakelijk met elkaar verbonden. We leven met z'n allen naar de vakantie toe en hoewel niet iedereen weggaat, hoor ik toch veel vakantieverhalen om me heen.

Vakantie is voor mij echt een tijd om te ontspannen, leuke dingen te doen en iets minder aan mijn werk te denken. Het Duitse Daimler speelt hier bijzonder op in. De autofabrikant vindt het namelijk belangrijk dat werknemers zich tijdens hun vakantie geen zorgen maken over de berg mail die bij thuiskomst op hen wacht. Het bedrijf heeft daarom een systeem ontwikkeld waarbij werknemers hun mail 'op vakantie' kunnen zetten. De afzender krijgt een mededeling dat de ontvanger op vakantie is en de mail automatisch wordt verwijderd. Mocht het dringend zijn kan de zender wel contact opnemen met een alternatief contactpersoon.

Begrijp me niet verkeerd; het zou niks voor mij zijn. Ook al zou ik het willen en zou ik mijn mail proberen onbeantwoord te laten; ik ben altijd bezig met mijn vak. Wanneer ik in Italië een hotel binnenloop let ik meteen op het ontvangst. Ik kijk naar de gastheer achter de balie, kijk naar de voetafdrukken op het tapijt en de vingerafdrukken op de relingen. Ik ben bezig met hospitality in de breedste zin van het woord, omdat ik het gewoonweg niet kan uitschakelen. 

In mijn omgeving merk ik eveneens dat steeds meer mensen constant bezig zijn met werk. Het hoort misschien wel bij de 24/7 economie waar we steeds meer naartoe gaan; altijd en overal bereikbaar willen zijn. We verwachten het ook van elkaar, we moeten snel schakelen en transparant zijn. Zelf vind ik dat ook prettig, dat de supermarkt op zondag open is of dat iemand direct reageert. We willen nu eenmaal snel antwoord omdat we anders worden 'ingehaald' door de social media. Want diezelfde social media zorgt ervoor dat we altijd bereikbaar willen zijn, bang om iets te missen.

Misschien dat ik daarom ook wel de drang voel om tijdens vakantie op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het werk. Ik wil immers niets missen. Toch ga ik het deze vakantie eens anders doen. Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram stuur ik lekker met vakantie. Even geen prikkels en echt vakantie. Of ik mijn kritische blik wat betreft hospitality ook uit kan zetten? Dát denk ik niet...

 

 

 

Patrick van der Veen
National Accountmanager Gom Hospitality