201931mei

Blog | Schoonmaak, het is nét bier

201931mei

Of het niet een heel grote verandering was, is de vraag die mij het afgelopen jaar misschien wel het meest is gesteld. Begrijpelijk. Van een bierbrouwer naar een schoonmaakbedrijf. Van een product dat letterlijk bruist van de emotie naar een dienst met menselijke expertise als belangrijkste ingrediënt. Van de commercie naar de operatie. En van bedrijven met enkele honderden medewerkers naar een gigant met bijna tienduizend personeelsleden. Maar een grote verandering? Nee.

Blijkbaar zijn het de verschillen tussen m’n vorige dienstverbanden bij grote bierbrouwerijen en de functie van operationeel directeur bij een schoonmaakbedrijf die vooral in het oog springen. Maar nu ik hier een jaar zit, zie ik vooral parallellen. In beide branches zijn we bezig om de klant te verrassen. Bij Gom zijn we er niet om precies te doen wat we contractueel hebben afgesproken, we willen vooral net iets meer bieden in onze dienstverlening.

Een andere overeenkomst tussen toen en nu is het zoeken naar concepten. Wat wil een klant eigenlijk en hoe vertalen we dat in onze dienstverlening? In de biermarkt is het de normaalste zaak dat de schappen vol staan met verschillende producten. Gek genoeg was de markt van de schoonmaak er vooral één van one-size-fits-all. Er was één product dat elk marktsegment maar moest slikken. En net zo goed als twee bierdrinkers niet dezelfde voorkeuren hebben, hebben twee opdrachtgevers dat ook niet.

Daarom hebben we met Gom de transitie ingezet naar sectorgerichte schoonmaak. Oordelen over de tijd vóór de segmentatie kan ik niet; ik kwam in april vorig jaar aan boord, een maand of drie na de introductie. Maar wat ik hoor van opdrachtgevers, is dat zij enthousiast zijn. Dat ze de meerwaarde inzien van een schoonmaakbedrijf dat hun sector snapt. Ja, het klinkt hartstikke logisch, om een school te laten schoonmaken door een team dat niet anders doet. Maar het vraagt durf en uithoudingsvermogen om je hele organisatie te kantelen.

Het gaat niet van de ene op de andere dag. Je hebt tijd nodig om nieuwe processen te implementeren en de goede operationele disciplines te handhaven. De eerste maanden is de aandacht dan ook 100% uitgegaan naar de organisatorische kant van de zaak. Nu zijn we bezig om invulling te geven aan ons sectorspecialisme. We zijn actiever dan ooit met leerlijnen voor het onderwijs. We lopen voorop in infectiepreventie in de zorg. Met Directschoon introduceerden we een label voor een specifiek segment van de kantorenmarkt, de mkb’ers. Een onderdeel als Gom Specialistische Reiniging bewijst dat vloeronderhoud werk is voor specialisten. En ga zo maar door.

Ook achter de schermen worden effecten steeds meer zichtbaar. Binnen één sector weten medewerkers elkaar makkelijker te vinden. Er is meer gelegenheid om ons te concentreren op actuele thema’s, en de diepgaande expertise die dat oplevert delen we weer met andere sectoren.

Wat ik ook mee heb genomen van m’n vorige functies is het belang van communiceren over je merk. Er komt geen biertje op de markt zonder uitgebreide productondersteuning. Bij Gom merkte ik al gauw een soort terughoudendheid om te roepen hoe goed we eigenlijk bezig zijn. Bescheidenheid ook, een Rotterdams familiebedrijf eigen. Alsof het allemaal gewoon is wat we doen: met bijna tienduizend medewerkers elke dag uiteenlopende locaties schoonhouden. Daarom was ik heel erg blij dat we vorig jaar die bescheidenheid een beetje hebben afgeschud met de campagne ‘Ongewoon schoon’. Een pay-off die de lading helemaal dekt. Want in de traditionele markt die schoonmaak is, is wat we bij Gom doen helemaal niet zo gewoon. Mensen kunnen wel zeggen ‘het moet gewoon schoon zijn’, maar die lading varieert sterk per sector. Dat sectorsucces mogen we best weleens wat vaker vieren met z’n allen.


Proost!

Olivier Laméris
Operationeel directeur Gom