Blog | Schoonmaken, misschien wel het belangrijkste vak van Nederland

Even twee quizvragen aan het begin van dit blog. Eén: welke baan is ongeveer synoniem met simpel en eentonig werk? Iedereen die ‘vakken vullen’ als antwoord heeft gegeven, mag door naar vraag twee. Welke bijbaan staat het hoogst aangeschreven bij scholieren? Ik heb zo’n vermoeden dat het aantal mensen dat weer ‘vakken vullen’ heeft geantwoord nu vele malen kleiner is. Maar het klopt. Vakken vullen in de supermarkt is de meest populaire bijbaan. Goed, het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek is gehouden onder een specifieke doelgroep, scholieren en studenten. Maar als we die vraag aan een doelgroep van gemiddelde Nederlanders zouden stellen, was de uitkomst vermoedelijk niet wezenlijk anders.

Werken als vakkenvuller. Of werken als schoonmaker. In beide gevallen kun je met de fiets naar je werk, want het is dichtbij huis te vinden. In beide gevallen kun je prima parttime werken. En in beide gevallen verdien je niet slecht. Maar wat is dan het verschil? Dat verschil is dat wij als schoonmaaksector de grootste moeite hebben om mensen te vinden. Terwijl Albert Heijn per jaar 30 duizend nieuwe medewerkers nodig heeft, het merendeel om vakken te vullen, en daar nog in slaagt ook. Daarom vraag ik me af: hebben we als sector nou wel een personeelsprobleem? Of is het meer een imagokwestie?



Ook die vraag is niet moeilijk te beantwoorden. Als sector slagen we er onvoldoende in om de meerwaarde van ons werk duidelijk te maken. Albert Heijn heeft het in zijn wervingscampagne over ‘misschien wel de belangrijkste baan van Nederland’. Wij slagen er veel minder in om die toegevoegde waarde te communiceren. Iedereen die straks op vakantie een snelweghotel boekt en in het afvoerputje van de douche een dot haren tegenkomt, weet weer wat de waarde is van goede schoonmaak. Daar kunnen we nog een inhaalslag maken.



Daar hebben we in onze nieuwe wervingscampagne een begin mee gemaakt, om duidelijk te maken dat schoonmaak - om met AH te spreken - ‘misschien wel de op één na belangrijkste baan van Nederland is’. De resultaten? We creëerden niet alleen een veel grotere zichtbaarheid, we hadden in de eerste de beste week meteen al een verdubbeling van het aantal sollicitanten. Dat vind ik veelbelovend, voor een campagne die net van start is gegaan.



Net zo belangrijk is dat we het niet laten bij slimme online campagnes. We moeten veel meer gebruik gaan maken van andere oplossingen, náást die conventionele wervingsmethoden. Van een typisch HR-kunstje (‘kom bij ons werken’) is recruitment meer een marketingtool geworden (‘wat hebben we jou als werknemer te bieden’). Doelgroepen benaderen we bij Gom veel gerichter. We zijn gestart met speed dates op centrale plekken in grote steden, lekker laagdrempelig. En een ander voorbeeld: om eventjes een kleine 100 vakantiekrachten te vinden, hebben we onze eigen medewerkers ingezet als ambassadeur. En het werkte. Fantastisch zelfs!



In 2020 gaan we de supermarktbranche echt nog niet van de troon stoten als meest favoriete bijbaan. Zo realistisch ben ik ook wel. Maar we laten nu te veel terrein liggen. Als Albert Heijn met succes een baan als vakkenvuller aan de man (m/v) kan brengen, dan kunnen wij dat ook met het schoonmaakvak. Vooral door duidelijk te maken dat het belangrijk werk is dat je doet. En als je dan kiest voor het schoonmaakvak, dan hoop ik natuurlijk dat je kiest voor Gom.



Het wordt hoog tijd dat we ons eigen ‘vak’ eens goed gaan vullen!







Marjolein Reijs

HR directeur Gom





 

Op zoek naar een nieuwe baan? 

Bekijk onze vacatures