Blog I Wat kunnen we leren van Ajax?

Natuurlijk geniet ik van de zegetocht door Europa van ‘ons’ Ajax. Als familiebedrijf met de basis in de regio Rotterdam durven we normaal gesproken de naam Ajax niet eens te laten vallen bij de koffieautomaat, op straffe van ontslag op staande voet. Maar dat Rotterdamse chauvinisme laat ik nu graag voor wat het is. Fantastische prestatie om de ingeslapen Champions League weer zo op te schudden. Het jeugdige elan van het team is verfrissend. En ik kijk ook met een mix van verbazing en bewondering naar het totaalvoetbal. Ik moest, vastgebakken aan de tv, onwillekeurig ook aan m’n eigen vak bij Gom Offices denken.

Ajax en schoonmaak: het lijken twee compleet verschillende werelden - ik heb het niet over het gelijknamige schoonmaakmiddel - maar toch zie ik veel parallellen tussen hun ‘businessmodel’ en dat van ons. Dat totaalvoetbal bijvoorbeeld. Zo’n Frenkie de Jong is verdediger, middenvelder en aanvaller tegelijk. Ik denk dat we ook in de schoonmaak van de toekomst die Frenkies de Jong veel vaker gaan zien. Schoonmaakmedewerkers die in een kantoor van positie kunnen wisselen als het moet. Die net zo makkelijk even voor onderhoudsman of gastheer spelen (gelukkig kosten onze Frenkies niet de 75 miljoen euro die Barcelona ervoor betaalt). Meer ‘integraal’ opereren tussen facilitaire dienstverleners gaat de efficiency verhogen, de klantgerichtheid verbeteren en het werkplezier voor onze mensen vergroten.



Dat betekent dat we onze mensen anders, veelzijdiger, moeten gaan opleiden. Opleiden, nog zoiets waar Ajax in vooroploopt. Veel toppers komen ook uit de eigen kweek waarin al decennialang wordt vastgehouden aan de eigen filosofie: balbezit en aanvallen. Een heldere, consequent scherpgestelde focus. Dat is ook iets wat we bij Gom zijn gaan doen, met onze sectorspecifieke aanpak. Niet meer medewerkers van alles wat laten doen, maar onze mensen kneden en onderdompelen in alles wat belangrijk is in de business unit Offices.

Portretfoto van Richard de Maar, business unit directeur Gom Offices

Richard de Maar, business unit directeur Gom Offices

Jeugdig elan, weer een overeenkomst. Ik onderschat absoluut het belang van ervaring niet, begrijp mij goed. De juiste mix is nodig, in het team én je organisatie. Maar wat is het verfrissend om naar die Ajax-jonkies te kijken. Naar hun onverwachte oplossingen, hun onorthodoxe kijk, hun onbevangenheid. Negentien jaar en nu al aanvoerder: waar gaat dat heen met een Matthijs de Ligt? Wat Ajax doet, is dat talent al heel vroeg scouten en hen kansen geven. Doen we dat genoeg, in de facilitaire sector?

Bij Gom Offices wel. We hebben tegenwoordig een Kweekvijver waarin we jonge medewerkers actief ondersteunen op weg naar hun eigen ‘aanvoerderschap’ binnen Gom. Alles om maar te voorkomen dat ze op de transferlijst willen omdat ze het bij ons wel gezien hebben. We trekken schouder aan schouder op met onderwijs, om studenten al in een vroeg stadium de mogelijkheden te laten zien van het prachtvak dat we hebben. Daar zouden we eigenlijk met alle grote schoonmaakbedrijven samen aan moeten werken, aan onze eigen profilering in het onderwijs. Wie volgt, zou ik zeggen.

Ajax mag dan bekend staan om z’n aanvallende voetbal, tijdens Tottenham-Ajax bleek het team ook te kunnen verdedigen in de tweede helft. Heel on-Ajax, maar heel knap. Er staat ook een betrouwbare defensie als het moet. Voor ons als schoonmaakbedrijf betekent dat: je moet op alle vlakken goed zijn. Niet alleen maar goede kwaliteit leveren of flexibel zijn, maar vooral betrouwbaar. En kwam ik die betrouwbaarheid laatst niet tegen in de meest recente Imago Blauwdruk Facilitaire markt van Blauw Research, als belangrijkste keuzefactor voor opdrachtgevers?

Genoeg over ‘020’. M’n toekomst bij Gom Offices staat onderhand op het spel, dat begrijpt u. Maar als ik zo’n Ajax over het veld zie dartelen, dan krijg ik daar gewoon energie van. Heerlijk, om het spelletje voetbal opnieuw uitgevonden te zien worden. Dan denk ik: laten we voorkomen dat de schoonmaak ook een voorspelbare Champions League wordt, maar laten we af en toe eens lekker verfrissend ons eigen vak afstoffen. Schoonmaken op z’n Ajax!

 

Richard de Maar

business unit directeur Gom Offices