De werkplek van...huismeester Funs Joosten

Gom heeft een nieuwe rubriek: De werkplek van…

Iedere maand laten we een medewerker van een van de business units aan het woord over zijn of haar werkplek.  In de eerste ‘De werkplek van…’ komt Funs Joosten aan het woord. Funs is huismeester bij Gom Openbare Ruimten.

Het decor: een half leegstaand kantoorgebouw ergens in Maastricht. Op een van de verlaten verdiepingen klinkt ineens gegil. Een vrouw in paniek. Funs Joosten, huismeester voor het complex, is toevallig in de buurt. Hij rent in de richting van het geluid. Het komt uit... het damestoilet. Het klinkt als het script van weer een aflevering van Flikken Maastricht. Maar dan met happy end. ‘Een jongedame kon het toilet niet meer uit doordat het slot niet meer werkte. Ik kon het gelukkig direct verhelpen en haar geruststellen. Ze was behoorlijk in paniek.’ Funs kan er inmiddels om lachen. Zoals hij elke dag met een lach z’n rol als huismeester namens Gom Openbare Ruimten vervult, in opdracht van vb&t in de regio Maastricht.

Hij was altijd schoonmaker bij Gom Specialistische Reiniging. Maar eenmaal de vijftig gepasseerd, vond Funs Joosten het tijd om eens elders te kijken. ‘En nu werk ik al een jaar of vier twaalf uur in de week als huismeester en de rest als schoonmaker. Wel in de complexen waar we met Gom Openbare Ruimten ook schoonmaken, want als huismeester houd je ook de omgeving rond een complex schoon.’ Gom Openbare Ruimten is immers ook bekend met het leveren van huismeesterdiensten.

Ogen en oren van beheerder

Maar wat doet een huismeester nu precies? Funs: ‘Je bent als huismeester niet alleen maar die paar ogen en oren voor de beheerder. Je bent ook verantwoordelijk voor het functioneren van een geheel gebouw. Je let op alles in een gebouw. Werkt alles? Sluit alles? Werken alle pompen, doet de verlichting het overal? Kleine werkzaamheden pak je zelf op. Ook ben je er om afspraken te maken met onderaannemers die werk uitvoeren en houd je toezicht op hun werk.’

Kleine dingen

Een echt vastomlijnde taakomschrijving voor een huismeester is er niet. Of het zou moeten zijn dat hij huurders op alle mogelijke manieren van dienst is. ‘Ja, er zijn ook veel kleine dingen waar je huurders mee helpt. Zie ik een oude vrouw met een zware boodschappentas, of moet er een kinderwagen de trap op, dan help ik. Het mooiste is het schouderklopje dat je terugkrijgt van de mensen die je hebt geholpen. Of het steuntje in de rug. Kort geleden is mijn vader overleden. Van de huurders heb ik veel steun gekregen.’
 
Als vaste huismeester is hij inmiddels een bekend gezicht in ‘zijn’ complexen. Dat maakt dat z’n werk niet alleen maar technisch is, maar ook een sociale component heeft. Funs hoeft niet lang te zoeken naar een voorbeeld. ‘Dan komt er zomaar een oude mevrouw naar je toe. “Huismeester, de verwarming doet het niet meer. Normaal deed mijn man dit, maar die is pas overleden.” Wat blijkt: er zat te weinig water in de verwarmingsketel. Die heb ik direct bijgevuld en de radiatoren ontlucht. Mevrouw serveerde ondertussen koffie met een Bastognekoek en deed haar verhaal. Je bent als huismeester echt het gezicht van de beheerder en het aanspreekpunt van de bewoners.’

Schone toiletten

Maar hoe kwam die jongedame nu terecht in dat half leegstaande kantorencomplex, willen we weten. ‘Ha! Ik vond het wel vreemd, want er hoorde helemaal niemand te zijn. Ze werkte twee verdiepingen hoger, maar ging altijd hier naar het toilet. Omdat de toiletten zo schoon waren, zei ze. Dat vond ik het mooiste compliment dat ik maar kon krijgen, want die toiletten houd ik zelf schoon. En dat niet alleen, ik spoel ook tweemaal per week alle leidingen om te voorkomen dat er legionellabesmetting ontstaat.’