De werkplek van...Jan van de Luijtgaarden

‘Goh, daar zou ik best weleens een kijkje willen nemen!’

Het is geen alledaagse locatie waar Jan van de Luijtgaarden elke dag aan het werk is. Jan is servicehost bij het Waterschap Brabantse Delta, dat eigenaar is van het landgoed Bouvigne. De geschiedenis van het landgoed gaat terug tot de vijftiende eeuw. En die geschiedenis is nog altijd tastbaar: op het landgoed aan de rand van Breda staan nog een kasteel, een kapel en een koetshuis. Ook zijn er een boomgaard en drie kasteeltuinen te vinden, aangelegd in Franse, Engelse en Duitse stijl. ‘Daarom wilde ik er ook zo graag werken!’

De mobiele telefoon van Jan van de Luijtgaarden gaat. ‘Sorry, ik ben even weg. Een medewerker is bij de koffieautomaat met een kop koffie tegen een collega gebotst.’ En weg is hij, al is het voor een paar minuten. Het is werk dat hoort bij de functie van servicehost, die het Waterschap Brabantse Delta sinds augustus 2017 heeft gecreëerd. Gom Offices is er verantwoordelijk voor de schoonmaak. Niet alleen in het centrale kantoor ‘Hof van Bouvigne’ waar de 350 medewerkers van het waterschap hun eigenlijke taak vervullen, ook in de bijgebouwen, waar je kunt trouwen, een feest kunt organiseren of een zakelijke meeting kunt beleggen.

‘Schoonmaken en regelen’

Als hij weer terug is, legt Jan uit waar het werk van een servicehost uit bestaat. Het is een functie die steeds vaker voorkomt, nu hospitality voor opdrachtgevers belangrijker wordt. Zo ook bij het waterschap, in 2017 nog in de top-drie van beste overheidsorganisaties. ‘Schoonmaken en regelen is het vooral. Deze mobiele telefoon heb ik gekregen omdat ik direct oproepbaar moet zijn als er iets gebeurt. En er gebeurt altijd wel iets: er valt een kop koffie of thee om zoals daarnet, iemand heeft iets smerigs onder de schoenen, noem maar op. Verder hou je alles in de gaten. Zijn er nog rollen toiletpapier? Zitten er nog genoeg handdoeken in de dispensers? Ziet het er rond de koffieautomaten wel netjes uit? Echt, je hebt hier je handen vol.’

Avondploeg

Ook stuurt Jan nog de avondploeg van Gom Offices aan: vier collega’s springen ’s avonds tussen vijf en zeven bij om het hoofdkantoor schoon te maken. Bij het waterschap is ‘het nieuwe werken’ ingevoerd; voor de 350 medewerkers zijn 280 flexplekken beschikbaar. ‘Maar de bezetting wisselt heel erg. De ene dag is het druk, de andere dag is het weer een heel stuk minder.’

Terug gevraagd door Gom

Het is een groot contrast met zijn vorige baan, die op een politiebureau. ‘Daar was het veel luidruchtiger allemaal. Hier is het soms weleens muisstil. Daar moest ik wel aan wennen.’ Toen de schoonmaak van het politiebureau door een ander bedrijf werd voortgezet, was Jan tijdelijk Gom-medewerker-af. Met een voorzichtige trots in zijn stem: ‘Maar ik ben na anderhalf jaar weer terug gevraagd door Gom. Ze hadden deze baan bij het waterschap voor mij in gedachten. Ik kon meer uren maken. En ze vonden blijkbaar ook dat ik hier goed in ben.'

Jan van de Luijtgaarden

Gesprek aanknopen

Z’n werk als servicehost is een aangename voortzetting van zijn loopbaan bij Gom, zegt Jan zelf. ‘Je bent de hele dag bezig. Kijken en doen, dat is wat ik er fijn aan vindt. Je doet gewoon je ding. Ik vind het een hartstikke leuke job. En je bent onder de mensen’, verwijst hij naar de ‘collega’s’ van het waterschap. ‘In het begin kijken ze de kat uit de boom. Is het een invalkracht? Of blijft hij voor vast? Nu merk ik dat mensen mij kennen. Ze weten wie ik ben, knopen weleens een gesprek aan. Ze weten me te vinden. Ik voel me hier echt geaccepteerd.’
 
En de plek? ‘Fantastisch natuurlijk! Daarom wilde ik deze baan ook zo graag’, lacht de inwoner van Sint Willebrord. ‘Ik ben er weleens voorbij gereden. Ik kende het dus wel, maar ik ben nooit op het landgoed zelf geweest. Ik heb altijd gezegd: goh, daar zou ik best weleens een kijkje willen nemen. Maar ik kon natuurlijk nooit weten dat dat zo vaak het geval zou zijn!’