De werkplek van...Michael Pranger

‘Dan laten we gewoon de pui verwijderen’

Het gebeurt niet vaak dat in een gesprek met een Gom-medewerker het woord ‘schoonmaak’ maar mondjesmaat valt. Maar bij Michael Pranger is dat toch écht het geval. Als traffic manager in dienst van Facilicom Media, onderdeel van Gom Hospitality, is hij gedetacheerd bij Schiphol Media. En dat is dan weer het bedrijf dat verantwoordelijk is voor alle reclame die er op luchthaven Schiphol te zien is. Posters, grote reclamedoeken, alle digitale reclame, speciale promoties en uitdeelacties van adverteerders: het is Michael z’n werk, samen met nog twee traffic’ers en vier facilitaire collega’s op de vloer. ‘O, maar we maken ook nog weleens wat schoon hoor!’

Op een drukke luchthaven als Schiphol - nummer 3 in Europa - is alles in betonnen protocollen gegoten. Oók als je als fabrikant reclame wilt maken voor jouw merk telefoon, parfum of auto. Dan krijg je te maken met Schiphol Media, en dus met Michael en zijn collega’s. Een wel heel opvallende functie voor iemand die eigenlijk bij Gom Hospitality werkt. ‘Ja, dat is wel zo. Het is ooit ontstaan omdat we bij Gom Hospitality verantwoordelijk waren - en nog zijn - voor de schoonmaak van reclameobjecten op Schiphol. Uiteindelijk zijn we door Schiphol Media, onze opdrachtgever, ook ingeschakeld voor het proces ervóór, dus als een bedrijf of een merk reclame wil maken voor een product. De accountmanagers van Schiphol Media verkopen hun advertentieruimte op de luchthaven en dragen het vervolgens aan ons over en dan mogen wij het vervolgproces verzorgen. Wij zoeken dan contact met de opdrachtgever of het reclamebureau die de uiting gaat maken.’

Die taak is hem wel toevertrouwd. Na een grafische opleiding aan het Media College in Amsterdam ging Michael verder in webdesign. Bij toeval belandde hij op de luchthaven, waar hij begon met het installeren van de reclame-uitingen. ‘Dat heb ik twee jaar gedaan. Daarna ben ik doorgegroeid naar de functie van traffic manager. Ik heb natuurlijk nog veel voordeel van die grafische achtergrond. Je weet alles van printen en van de technieken die bij dit werk komen kijken.’

Nieuw model Tesla

Bekende merken zijn het, die het zich kunnen veroorloven om op Schiphol reclame te maken. ‘Het zijn zo’n beetje alle bekende, grote spelers in de markt, waaronder ook veel kleding- en parfummerken.’

Het leukst zijn de opdrachten waarvoor letterlijk alles uit de kast - of beter gezegd de kozijnen - moet worden gehaald. Michael: ‘Tesla wilde het nieuwste model op Schiphol presenteren, Model X. Maar die is 2,07meter breed. De toegangsdeuren op Schiphol zijn echter niet breder dan 1,98 meter. Die auto hebben we tóch binnengekregen. Dan laten we gewoon delen van de pui verwijderen.’

Streng geregeld

‘Gewoon’ betekent op Schiphol: veel regelen. ‘De luchthaven heeft overal z’n eigen onderaannemers voor. Een onderaannemer voor bijvoorbeeld de deuren, voor de roltrappen, voor het inzetten van de ruiten. Die bedrijven moet je inhuren. Want niet iedereen mag zomaar op Schiphol komen. Het is allemaal heel streng geregeld. Wil een bedrijf iets doen met een promotie? Dan moeten wij de vergunningen en de toegangspasjes regelen voor bijvoorbeeld de eigen standbouwers die geen onderaannemer van de luchthaven zijn. Maar dat zijn wel de mooie klussen om te doen. Voor een andere auto hebben we weleens een draaideur naar het platform verwijderd. Dan ontstaat er een veiligheidslek en komt de beveiliging om de hoek kijken. En van de week moet er nog een reclamedoek van zeven bij vier meter worden opgehangen. Daar hebben we een hoogwerker voor ingezet.’

Zo’n 150 reclame-objecten staan er op de gehele luchthaven. En gelóóf Michael, dat is - inclusief de acties - hard werken. ‘Twee jaar terug heeft Schiphol Media zelf een eigen traffic manager aangetrokken. Daarnaast loop ik hier ook nog steeds, samen met een collega.’

Michael Pranger

See Buy Fly folders en tassen

Want ook de bekende gele tassen en de aanbiedingsfolders folders van See Buy Fly die op Schiphol liggen, vallen onder het beheer van Facilicom Media. ‘Die folders liggen allemaal bij ons. Wij vullen ze bij over de hele luchthaven. De folders hebben een looptijd van twee maanden. Afgelopen zondag was het weer de eerste van de maand. Toen moesten we in drie uur tijd alle folders op de hele luchthaven vervangen. Zeventigduizend stuks. Allemaal een pallet mee en gaan. Ook zijn wij verantwoordelijk voor de producten in de folders. Dan krijg je van een winkel een koptelefoon of een flesje parfum en moeten wij zorgen dat het naar een studio gaat om te worden gefotografeerd.’

De bekende gele See Buy Fly tassen verspreiden wij over de winkeliers in opdracht van Stichting ARA. Toevallig ook de opdrachtgever van alle winkelschoonmaak hier op Schiphol. Afgelopen week hebben hier het nieuwe contract met een looptijd van 5 jaar voor getekend. De See Buy Fly tassen worden een keer per week bij ons in het magazijn geleverd en die zelfde dag komen de winkeliers bij ons een voorraad tassen ophalen. Elke See Buy Fly tas is dus door de handen van een Gom collega gegaan!

Rvs-omlijsting schoonmaken

De collega’s van Gom Hospitality ziet hij regelmatig. Zij maken immers de winkels schoon op de luchthaven. ‘Daardoor ben je toch betrokken bij het werk van Gom. En we maken ook nog zelf weleens wat schoon hoor, zoals de dagelijkse schoonmaak van de promoties die over de hele luchthaven staan en bijvoorbeeld zoals de rvs-omlijsting van de reclameobjecten.’ Gelukkig, gaat het tóch nog even over schoonmaak in een gesprek met een Gom-medewerker…