De werkplek van...Michiel Kooijman

De Gom-medewerker die altijd als eerste op het werk is  

Voor wie carrière wil maken in de schoonmaak, zijn er wel rustiger banen te vinden dan die van Michiel Kooijman. Neem vandaag. Om zeven uur ‘s morgens gaat hij op weg vanuit Roosendaal naar Zwolle, bestemming het Isala ziekenhuis. Daar begeleidt hij de overgang van het schoonmaakonderhoud van de vorige schoonmaakleverancier naar Gom. Implementatiemanager heet die baan op zijn visitekaartje. ‘Het is heel dynamisch. Continu gas geven. Soms wordt het weleens acht, negen uur ‘s avonds voor ik weg ga. En vaak blijf ik maar ergens slapen.’

Als implementatiemanager is Michiel de eerste Gom-medewerker met wie een grote opdrachtgever te maken krijgt, zodra de handtekeningen onder de contracten droog zijn. Nog voordat er ook maar één Gom-tenue te zien is op de nieuwe werkplek, begint hij aan het voorbereidende werk. ‘Er wordt weleens gedacht dat je alleen maar de poppetjes op de juiste plek moet zetten, voor Gom-kleding moet zorgen en de spullen moet regelen. Maar het contract omvat veel meer dan schoonmaak, zegt Michiel met een routine die doet vermoeden dat hij niet uit de schoolbanken komt. Hij heeft 15 jaar gewerkt, onder andere als operationeel en account directeur bij een collega-schoonmaakbedrijf. ‘De operatie is mij dus niet vreemd. Ik ben naar Gom gegaan omdat ik toch dichtbij de operatie wilde blijven.’

Switch bij Ahold Delhaize

Een bijzondere functie is het, die van implementatiemanager. Een intensieve functie ook, illustreert Michiel aan de hand van zijn meest recente ‘kunststukje’: de switch bij Ahold Delhaize. Gom Offices is er sinds begin dit jaar verantwoordelijk voor de schoonmaak van het hoofdkantoor, de vijf distributiecentra voor de Albert Heijn supermarkten, de centra voor Etos en Gall & Gall en de Home Shop Centers: de centra van waaruit online consumenten hun bestellingen geleverd krijgen. In schoonmaaktermen een miljoenenproject.

Van sales naar operatie

Michiel: ‘lk ben daar in oktober vorig jaar begonnen. De eerste maanden vijf dagen per week, nu ben ik aan het afbouwen. Eind mei verwacht ik te kunnen stoppen. Dan ben ik er zeven maanden mee bezig geweest. Nu is het een kwestie van alles overdragen aan Peter Roeleveld, onze klantmanager ter plekke. Ik begin met me goed in te lezen in het contract: wat is er precies afgesproken? Vervolgens vind ik het belangrijk een gesprek te hebben met degenen die het project verkocht hebben, intern en extern. Je hebt het dan eigenlijk over de transitie van sales naar de operatie. En dan kan ik aan de slag: schema’s opstellen, werklocaties in kaart brengen, materialen inventariseren, kijken of er nog bijzonderheden zijn. Dat doe ik altijd in nauwe samenspraak met de klantmanager. Dat is degene die straks het dagelijkse contact onderhoudt. Ik ben wel single point of contact in de opstartfase, maar ik moet zeker niet te veel op de voorgrond treden. Daarom hebben we bij Ahold Delhaize Peter Roeleveld ook al in een vroeg stadium aangehaakt.’

Peter Roeleveld en Michiel Kooijman

Niet alledaagse transitie

Ahold Delhaize was om meerdere redenen een niet alledaagse transitie. Michiel: ‘Om te beginnen is de distributie een 24/7-bedrijf met drie wisseldiensten. Het proces houdt er nooit op. Je moet dus de hele dag door een schone werkomgeving creëren. De centra die de winkels bevoorraden zijn ook relatief grote locaties. Gelukkig zitten daar vaste teams op, gebeurt er iets dan kunnen we snel schakelen. Maar dan heb je ook nog zoiets als de Home Shop Centers voor de online bestellingen. Je ziet die locaties per maand groeien. Daar zijn we continu aan het bijschakelen.’

HACCP-keuring

Het doorvoeren van veranderingen gaat geleidelijk, legt hij uit. ‘In eerste instantie hebben we bij Ahold Delhaize het contract van de vorige leverancier zelfs één op één doorgezet. In de eerste drie maanden van het jaar heeft Ahold Delhaize de HACCP-keuring. Zij móeten die halen, want anders bestaat het risico dat een distributiecentrum dicht moet en winkels niet kunnen worden bevoorraad. Dan is het een risico om de schoonmaak aan te passen. Dat doen we daarom nu, in het tweede kwartaal: wat kan er anders, wat kan efficiënter?’

Drie locaties op één dag

Tropenuren zijn het in de transitieperiode weet hij. ‘Zeker bij Ahold Delhaize. Het hoofdkantoor staat in Zaandam. De distributiecentra zijn verspreid over het land. Ik woon in Roosendaal, ook niet altijd handig. Het is vaak ‘s morgens vroeg de deur uit en ‘s avonds laat weer terug, al blijf ik ook weleens overnachten. Ik denk dat ik alleen al voor Ahold Delhaize iets van 50 duizend kilometer heb gemaakt in die paar maanden. Soms bezoek je vier locaties op één dag. Ach, weet je: op een bepaald moment kom je in een flow en ga je gewoon maar door.’

‘Ieder project is anders’

Wat drijft iemand om elke morgen voor dag en dauw op te staan? ‘Ik vind het leuk omdat het werk is met een kop en een staart. Je begint ergens aan, daarna volgt er een heel intensief traject. Het is heel dynamisch, het is continu gas geven. Het vak schoonmaak spreekt me ook aan, ik denk ook dat ik een beetje verstand van zaken heb. En de afwisseling maakt het aantrekkelijk. Het ene moment praat je mee in de stuurgroep met de facilitair manager of directeur. Het andere moment zit ik tegenover een schoonmaker die komt solliciteren. En ieder project is anders. Ik zit nu weer in de zorg, dat is een compleet andere omgeving als een logistiek centrum.’

Het afscheid van een klant waar hij de transitie heeft begeleid valt niet altijd mee. ‘Dat is eigenlijk iedere keer wel het geval. Ik weet dat ik kom voor een project dat op een bepaald moment klaar is. Maar soms jeuken mijn handen wel om te blijven, omdat ik in zo’n omgeving nog genoeg uitdagingen zie. Dan voelt het als een klus die je niet mag afmaken. Maar aan de andere kant: ik weet dat die klus ook weer in goede handen is bij de klantmanagers, de objectleiders en de business unit directeur.’

Ook op zoek naar een leuke werkplek?

Ben je ook op zoek naar een leuke werkplek? Kijk dan op onze vacaturesite:

Werken bij Gom