De werkplek van...Miranda Moesker

‘Het zijn geen cliënten meer, het zijn collega’s geworden’
 
Met de schoonmaak had ze eigenlijk niet veel. Maar ondertussen is Miranda Moesker als meewerkend voorvrouw bij De Zijlen verantwoordelijk voor de organisatie en kwaliteit van een compleet team. Onderdeel van dat team zijn vier cliënten van De Zijlen, een grote instelling waar Gom Zorg bij veel locaties vloeren en ramen schoon houdt. ‘Samenwerken met mensen met een beperking geeft ons werk een extra dimensie.’

‘Ik ben na een overname bij Gom Zorg terechtgekomen’, zegt Miranda. ‘Bij mijn vorige werkgever was ik regulier schoonmaakmedewerker. Omdat ik vanuit mijn vaste dienstverband erg betrokken ben bij De Zijlen en Gom Zorg kreeg ik regelmatig vragen te beantwoorden. Mijn leidinggevende zag mijn kennis en betrokkenheid en benaderde mij daarom voor de functie van meewerkend voordame. Je krijgt er leuke taken bij, je hebt een hoop contacten met de collega medewerkers en ook met de klant. Deze functie is mij op het lijf geschreven en ik vind veel uitdaging en voldoening in mijn baan.´

Het team van Miranda is verantwoordelijk voor het schrobben, sprayen en opwrijven van de vloeren bij veel locaties van De Zijlen. Ook glasbewassing valt onder het contract. De Groningse instelling voor cliënten met een verstandelijke beperking heeft overal in de provincie locaties. Schoonmaak was niet haar eerste interesse, zegt Miranda eerlijk. Ik ben er terechtgekomen via een vakantiebaan. En uiteindelijk ben ik blijven hangen. Het mooie van Gom Zorg is dat je alle kansen krijgt om door te groeien. Er wordt goed rekening met je gehouden: wat zijn je sterke punten en hoe kunnen we die zo goed mogelijk benutten? Er wordt voor elke medewerker goed gekeken waar je het beste past en waar je interesses liggen.’

Waardering in de Zorg

Dat Miranda haar schoonmaakwerk intussen niet meer wil missen, heeft ook alles met haar opdrachtgever te maken: De Zijlen. ‘Wat ik heel leuk vind aan het werk, en wat ik ook van veel collega’s hoor, is dat je bij deze instelling werkt voor- én met mensen met een verstandelijke beperking. Je krijgt zóveel waardering van cliënten, ze zijn oprecht blij dat je er weer bent. En ook De Zijlen spreekt de waardering regelmatig uit. Met Kerst liggen er bijvoorbeeld dozen Merci op tafel met een kerstkaart bijgevoegd: “Bedankt voor jullie inzet afgelopen jaar”. Dat geeft veel voldoening. Het werk is heel anders dan bijvoorbeeld schoonmaken op een kantoor na sluitingstijd. Hier ben je ondersteunend aan een zorgproces, wat een hele andere betekenis geeft aan je vak. Dat geeft meerwaarde aan deze baan.’

Volwaardige baan

Die voldoening groeide verder toen er ook nog een samenwerking ontstond met De Zijlen. Er werd een team geformeerd van drie cliënten van De Zijlen, samen met een viertal vakgeschoolde medewerkers van Gom Zorg. Miranda is, samen met haar leidinggevende, leidend in de organisatie van dit team, qua planning, organisatie en de samenwerking met werkbemiddeling van De Zijlen. Het team wordt voornamelijk ingezet binnen locaties van de Zijlen, maar verricht ook bij andere zorginstellingen soms vloerenonderhoud. Zo is het team al werkzaam geweest bij onder andere Van Boeijen en Zorggroep Sintmaarten.

Miranda Moesker
Miranda met een aantal collega's van Gom Zorg én De Zijlen

Vier cliënten

Drie cliënten zijn inmiddels werkzaam binnen Gom Zorg, een vierde cliënt loopt stage. Ze werken vier dagen per week bij Gom Zorg. ‘We zijn gestart met kijken wat hun mogelijkheden waren. Wat kunnen ze en wat vinden ze leuk om te doen en binnen welke vorm. Ik werk zelf op maandag en dinsdag binnen het team. Je kunt dan goed aanwijzingen geven; over de werkhouding, over de materialen en bijvoorbeeld de toepassing hiervan. Ook hebben we nauw contact met Werkbemiddeling van De Zijlen. Zij zoeken voor elke cliënt een geschikte werkplek.’

Deskundigheidsbevordering

Naast het uiteindelijke doel, namelijk het zorgdragen voor schone en hygiënische ruimten, heeft elke cliënt ook persoonlijke doelen. Miranda: ‘Deze doelen zijn afgeleid aan het werken. We hebben bijvoorbeeld doelen zoals veiligheid. Wanneer draag je handschoenen of een veiligheidsbril? Hebben ze dat doel onder de knie, dan krijgen ze een nieuw doel. Als je het verschil tussen het begin en nu ziet, dan kun je alleen maar concluderen dat iedereen enorm is gegroeid, zowel qua inzichten, kwaliteit van werkzaamheden als ook persoonlijkheid en initiatieven nemen.’ En vinden de cliënten het leuk? ‘Ze vinden het geweldig om samen met ons als team te werken. Het zijn geen cliënten van De Zijlen meer, het zijn gewoon collega’s geworden.’