201619dec

Diergaarde Blijdorp, de werkplek van Mohammed Taibi

201619dec

Schoonmakers en glazenwassers komen regelmatig op heel bijzondere plekken. Ze zweven tientallen meters boven de grond om de ramen van een wolkenkrabber te reinigen of maken voetbalstadions, vliegtuigen of attracties van pretparken schoon. Mohammed Taibi van schoonmaakbedrijf Gom staat elke ochtend oog in oog met de bewoners van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.

Werk je al lang in Diergaarde Blijdorp?

 “Ik ben september vorig jaar begonnen in Blijdorp. Daarvoor werkte ik ook al bij Gom, maar hield ik me vooral bezig met kantoorschoonmaak. Dat is natuurlijk wel wat anders. Ik vind het geweldig om in de dierentuin aan het werk te zijn.”

Wat moet er allemaal schoongemaakt worden?

 “Ik begin ’s ochtends om 06.15 uur in het Oceanium om de ramen te reinigen. Het is dan nog helemaal donker en er is verder niemand. Dat vind ik echt heel bijzonder. De haaien, zeeschildpadden en andere bewoners komen dan een kijkje nemen. Ik veeg verder onder meer de vloeren van de gorilla- en de leeuwenverblijven. Elke dag heb ik een uitgebreide takenlijst. Het moet er natuurlijk allemaal netjes uitzien als de bezoekers komen.”

‘De haaien, zeeschildpadden en andere bewoners komen ’s ochtends vroeg een kijkje nemen als ik de ramen van het Oceanium reinig.’

Ben je blij dat je de binnenkant van het aquarium niet hoeft schoon te maken?

 “Gelukkig wordt dat werk door de verzorgers gedaan. Dat is heel specialistisch werk. Ik blijf lekker veilig aan de andere kant van het glas.”

Je werkt tot 14.00 uur. Wat doe je allemaal als het park eenmaal open is?

 “Dan houd ik me bijvoorbeeld bezig met het schoonmaken van de toiletten en het legen van prullenbakken. Veel werkzaamheden moeten afgerond zijn voor de mensen komen. Dat was in het begin wel een uitdaging, maar nu weet ik precies hoeveel tijd alles kost. Je wilt de bezoekers niet voor de voeten lopen tijdens hun dagje uit.”

Mohammed Taibi staat elke ochtend oog in oog met de bewoners van Diergaarde Blijdorp.



Dit artikel is eerder geplaatst in vakblad Service Management, nummer 11.