201721jun

Directschoon geeft opdrachtgever de touwtjes in handen

201721jun

‘Wij leveren schoonmaakdiensten die nodig zijn, niets meer of minder’

Tegenwoordig regelen we veel online, heel veel. Maar vaak (nog) niet de schoonmaak. Gom Schoonhouden brengt hierin verandering. Met de nieuwe propositie Directschoon.

Gom Schoonhouden differentieerde, anders dan op contractniveau, tot voor kort niet als het ging om de dienstverlening. “Met Directschoon is alles anders”, vertelt Bart van Tiggelen, Programmamanager Business Development bij Facilicom. Directschoon is februari dit jaar gelanceerd als propositie voor de regionale markt, voor MKB-bedrijven die behoefte hebben aan maximaal 25 uur per week schoonmaakdienstverlening. “Waar grote bedrijven met veel vierkante meters vaak een heel duidelijk bestek hebben, precies weten wat ze willen en ons product ook kennen, is dat bij de kleinere regionale bedrijven vaak anders. Die hebben een pand en willen weten hoe ze deze het beste schoon kunnen houden”, aldus Van Tiggelen. Tot voor kort bezochten de accountmanagers van Gom die bedrijven, nu helpt Directschoon de bedrijven om de schoonmaak van het kantoor online en op maat te regelen, zegt hij. “Men kan zelf binnen twee à drie minuten een beeld krijgen van wat er nodig is en ook kan meteen een offerte worden aangevraagd, zonder tussenkomst van een accountmanager.”
 
Hoe werkt het? De opdrachtgever loopt online een aantal simpele vragen door, waarbij hij onder meer moet aangeven hoeveel vierkante meter zachte vloer er in het pand aanwezig is, hoeveel vierkante meter harde vloer en het aantal sanitaire ruimten. Op basis van de antwoorden wordt automatisch het noodzakelijke aantal uren schoonmaak berekend. “Vervolgens vragen wij hoeveel dagen er moet worden schoongemaakt, wanneer en hoeveel uur per dag. En daar rolt uiteindelijk een prijs uit”, zegt Van Tiggelen. Het is een aanpak die past in de huidige tijd, verzekert hij. “Wij kruipen tegenwoordig allemaal achter de computer en willen meteen antwoord op vragen. Ook als het gaat om de schoonmaakdienstverlening.”

‘Met Directschoon maken wij een uren afspraak, geen prijsafspraak’

Samenspraak

Directschoon is ontwikkeld in nauwe samenspraak met de markt. “De eerste testen zijn oktober vorig jaar gestart, het platform is sindsdien hier een daar verfijnd en dit heeft uiteindelijk geresulteerd in tot wat het nu is”, legt Van Tiggelen uit. Directschoon is onderdeel van Gom Schoonhouden, dat geeft volgens hem zekerheid. “De opdrachtgever kan bijvoorbeeld altijd rekenen op een professionele schoonmaker. Al onze schoonmakers hebben een basisinstructie schoonmaak en nieuwe medewerkers halen binnen een jaar hun vakdiploma schoonmaak. Alle materialen die we gebruiken, zijn professionele schoonmaakmiddelen waarbij milieu- en veiligheidsaspecten gewaarborgd zijn. Ook wanneer de vaste schoonmaker ziek is, is er vervanging.”

De professionele houding van de schoonmaker is ‘key’ in het model van Directschoon, stelt Van Tiggelen. “Er is namelijk meer direct contact tussen de opdrachtgever en de medewerker. Als zij willen dat de keuken een keertje extra wordt gedaan omdat er gisteren een bedrijfsfeest is geweest, dan wordt dat in de wandelgangen gevraagd aan de medewerker. Die anticipeert daarop en besteedt die dag dan meer tijd aan de keuken en laat andere zaken even rusten tot de volgende dag.” Er wordt namelijk gewerkt met een gewenst aantal uren schoonmaak per periode van vier weken. In die uren verzorgt Directschoon bijvoorbeeld de schoonmaak van kantoren of specialistische reiniging of sturen zij de glazenwasser langs. Ook leveren zij, indien gewenst, sanitaire artikelen, zoals wc-papier, handdoekjes en andere producten voor een fris toilet. Maar wil de opdrachtgever nu iets extra’s, of wil men juist minder uren inzetten omdat het kantoor op de dag na Hemelvaartsdag nauwelijks bezet is, dan kan dat. Ieder bedrijf dat samenwerkt met Directschoon heeft namelijk een eigen online-omgeving ‘Mijn Directschoon’, waarin veranderd kan worden wat men wil. “Extra aanvragen worden online ingediend, onze backoffice behandelt deze meteen, bekijkt of het past in de planning van de medewerkers en nog dezelfde dag heeft de opdrachtgever antwoord”, aldus Van Tiggelen. En verbruikt de opdrachtgever minder dan was afgesproken? Dan kan hij ervoor kiezen om dit als een tegoed te houden of om geld terug te krijgen aan het einde van het jaar. Van Tiggelen: “Wij maken dus echt een uren afspraak, geen prijsafspraak.”

Eigen online-omgeving

Op Mijn Directschoon is zichtbaar hoeveel van de ingekochte schoonmaak is verbruikt en wat nog het tegoed is. Ook kun de verantwoordelijke hier de factuurbedragen inzien. “De eerste ervaringen van bedrijven die samenwerken met Directschoon zijn erg positief”, verklaart Van Tiggelen. Dat is onder meer te danken aan het feit dat Directschoon overdag schoonmaakt. “Ten eerste zorgt dat ervoor dat er zaken makkelijk kunnen worden afgestemd met de opdrachtgever. Ook zien we dat bedrijven door Directschoon in te zetten kosten besparen. En die besparing wordt in een aantal gevallen ook weer teruggeven aan de schoonmaakmedewerkers, die meer uren krijgen voor dezelfde werkzaamheden. Als zij alleen aan de randen van de dag zouden werken, zou dat niet mogelijk zijn.”
 
Het succes is voor Gom Schoonhouden reden verder te bouwen aan het ‘online’ model van Directschoon. “Nu werken wij met dertien bedrijven samen, dat worden er langzaamaan meer. Eerst in de regio Eindhoven, maar aangezien het concept al landelijk beschikbaar is, verwachten wij ook snel landelijk de eerste MKB-bedrijven aan ons te binden”, zegt Van Tiggelen. Met het online model van Directschoon toont Gom Schoonhouden volgens hem leiderschap. “Innovatie is heel hard nodig, wij zetten hier dan ook vol op in. En ja, het is een gedurfd model in een markt die vrij conservatief is. Maar wij weten dat het ook een concurrerend model is voor de regionale markt: wij leveren professionele schoonmaakdiensten en alleen die diensten die nodig zijn, niets meer of minder.”



Dit artikel is eerder gepubliceerd in Service Management, nummer 6.