Een kop van deze strekking stond bij een vakbladartikel over Het
Nieuwe Werken. Een rapport van het ING Economisch Bureau gaf
voldoende voeding voor dit artikel. Interessant leesvoer dit
rapport, mocht u het helemaal willen lezen, u vindt
het hier.
Denk je aan Gom, dan denk je al snel aan "schoonmakers die
vooruitdenken". Dan verwacht je een concept dat past bij Het Nieuwe
Werken. En dat hebben we.
Op onze internetpagina is een apart deel gewijd aan Het Nieuwe Werken.
En daarom deel ik hieronder ook graag even onze visie op de
beschreven "onzichtbare facilitaire dienstverlener".
"Facilitair dienstverleners zijn onvoldoende op de hoogte van Het
Nieuwe Werken....het gaat teveel over de kosten en te weinig over
visie en inhoud."
Een glasheldere conclusie, die ik uit
de markt herken. Te vaak gaat het bij de schoonmaak binnen HNW over
minder schoonmaken en de gevolgen van een wisselende
bezettingsgraad in kantoorpanden. Hierbij is de traditionele
schoonmaakwijze het uitgangspunt en daar gaat het mis: want een
goede facilitair dienstverlener herkent de veranderende behoefte en
komt met een volledig ander profiel binnen schoonmaak: ontwikkelt
de schoonmaker door tot "servicehost". Onze ervaring (en die van
opdrachtgevers) is inmiddels dat dit werkt.
Mag ik aanvullend nog enkele onderzoeksresultaten delen uit
ons Gom-symposium
2010 over HNW? Ruim 200 vakexperts (onder andere
opdrachtgevers) en Gom legden toen al duidelijk en open hun visie
neer: en die visie sprak niet over het doel "werkplekreductie". Het
gaat niet primair om m²-reductie, maar om de juiste mensen op de
juiste plek, ook op langere termijn. Om productiviteitsverhoging
bij de opdrachtgever. Dat hoeft niet altijd op kantoor, dus zijn
vierkante meterreductie en veranderend gebruik gevolgen. Even wat
resultaten van de enquête onder aanwezigen van het symposium, want
die was glashelder:
- 82% vindt dat je moet afzien van HNW als je het alleen doet
om kosten te besparen.
- 85% vindt dat schoonmaakbedrijven zich moeten
doorontwikkelen door veranderende wensen van opdrachtgevers.
- 78% vindt dat schoonmaakbedrijven waarde kunnen toevoegen
door taken te integreren.
En laten we voor deze zaken nu net een oplossing bieden....
"Het bleek dat veel schoonmaakorganisaties weinig met
(implementaties van) HNW bezig zijn. (...) Organisaties die HNW
willen invoeren, halen meer ervaringen uit andere
kantoororganisaties dan van facilitaire dienstverleners.
"Het eerste deel van bovenstaand citaat herken ik niet,
tenminste voor zover het Gom betreft: steeds vaker worden we
gevraagd om mee te denken over de inrichting en integratie van
diensten binnen de implementatie van het nieuwe werken. Om onze
visie hoe het beter kan.
En dat zorgt bij (toekomstige) opdrachtgevers voor waardevolle
informatie, zo blijkt uit de reacties. En dat is logisch:
ervaringen van andere kantoororganisaties zijn waardevol. Zo
voorkom je mogelijk dat je fouten maakt, die al eens zijn gemaakt.
Vanuit de gebruiker gezien. Maar welke mogelijkheden en valkuilen
zien facilitair dienstverleners? Wij vertellen het u graag. Want
heeft u er bijvoorbeeld al naar gekeken of de BHV goed bezet is als
mensen op uw kantoor tijd- en plaatsonafhankelijk gaan werken? Wij
wel. En wij vertellen u er graag over, samen met nieuwe
ontwikkelingen op ons vakgebied.
Het invoeren van HNW is een hele kluif als de facilitaire
dienstverleners er niet voldoende op zijn voorbereid, kun je niet
beter wachten tot die op de hoogte zijn?
Nou, nee, zo lijkt me: een beleid met als doel
productiviteitsverbetering en behoud van goed personeel uitstellen
omdat bijvoorbeeld je schoonmaakbedrijf niet weet hoe ze hier mee
moet omgaan: dát lijkt me een voorbeeld van pennywise,
poundfoolish. Geef ons de kaders aan en vraag of we dit zo goed
mogelijk willen invullen. Dan ontstaan innovatieve oplossingen.
Leert onze praktijk.
"..Schoonmakers dienen medewerkers van de opdrachtgever op hun
gedrag aan te spreken als ze hun werkplek niet
schoonhouden...."
"Het takenpakket van de facilitair dienstverlener gaat op de
schop." Ligt in elkaars verlengde en is allebei waar! Om met
het eerste te beginnen: aanspreken van personeel van de
opdrachtgever klinkt eenvoudig. Realiseer je echter wel, dat in HNW
het personeel met veranderingen wordt geconfronteerd, die ook wel
eens weerstand oproepen. En dan is draagvlak en de manier waarop de
servicehost communiceert van groot belang: het is de toon die de
muziek maakt, het is de servicehost, die draagvlak creëert. Wij
denken daarom vooruit bij de inzet van een medewerker in Het Nieuwe
Werken omgevingen. Niet alleen met taakintegratie, maar ook in
gedrag en communicatievermogen. Zo kennen wij een apart
functieprofiel, waarin bijvoorbeeld ook BHV-taken onderwerp van
gesprek zijn (want daaraan had u inmiddels gedacht, als medewerkers
steeds minder vast op kantoor zijn?).
Zo vullen wij uw omschakeling aan met goede ondersteuning.
Overigens: tijdens ons symposium gaf
een opdrachtgever overigens perfect aan hoe je dit goed kunt
begeleiden!
Conclusie
Het Nieuwe Werken vraagt inderdaad om een duidelijke visie. De visie van Gom op Het Nieuwe Werken biedt u mogelijkheden, waaraan u mogelijk niet direct denkt. Wij helpen u er graag bij. En bovendien: als onderdeel van Facilicom Services Group doen wij dit met onze zusterbedrijven ook op het vlak van catering, beveiliging of bouwaspecten. Want de facilitaire dienstverlener is zichtbaar, als hij maar vooruitdenkt.