Innovatie: plannen in een hotelachtige setting

Rust, hygiëne en privacy voor de patiënt. Dat waren enkele uitgangspunten voor de bouw van het nieuwe ziekenhuis van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Om aansluitend daaraan de schoonmaak efficiënt en effectief te organiseren, besloot Gom ZorgSupport slimme mobiele technologie in te zetten op de werkvloer. Met vele voordelen voor het Meander Medisch Centrum én de medewerkers van Gom.

Efficiënt

De patiënten van het Meander MC worden verpleegd in één van de 408 eenpersoonskamers, die zijn voorzien van een eigen badkamer en eigen sanitair. De vaste 'schoonmaak' elementen komen als taken naar voren in het via de internetbrowser te benaderen programma Arta. Daarnaast wordt in Arta een kamer gemeld, zodra de patiënt door de verpleging als ontslagen is geregistreerd. Een team van  Gom-schoonmakers ziet de melding op hun pda binnenkomen en zij kunnen aangeven dat zij de schoonmaaktaak op zich nemen. Als de schoonmaker een melding heeft uitgevoerd dan meldt hij de taak af door de QR-barcode op het bed en de deurpost te scannen.

Prettig werken

Door deze werkwijze hebben het Meander MC én wij zicht op de gevraagde responstijden: Goed voor het Meander MC, omdat kamers zo snel mogelijk weer in gebruik kunnen worden genomen. En voor ons heeft het ook nog als voordeel dat we efficiënt kunnen roosteren en voldoende werk bieden aan onze mensen zónder dat de werkdruk te hoog wordt. Erg prettig! Wij faciliteren onze mensen met het systeem en je ziet dat zij de verantwoordelijkheid dan goed kunnen nemen. Het systeem scheelt niet alleen tijd, ook zorgt het voor meer rust op de afdeling.

De mogelijkheden zijn legio

Het Meander MC wil het Arta-systeem de komende jaren verder uitbouwen, de mogelijkheden zijn legio. Ondertussen verwacht Gom, dat meer ziekenhuizen naar eenpersoonskamers gaan. De huidige schoonmaakaanpak is dan niet meer toereikend. Met een tijdig aangemelde kamer zorgen wij ervoor, dat kamers sneller weer beschikbaar zijn.

Case

Meer lezen hierover? De case over het Arta-systeem, het Meander Medisch Centrum en Gom ZorgSupport is gepubliceerd in Service Management, nummer 7/8 2014.