201813nov

Kennissessie Gom Onderwijs inspireert met thema’s innovatie en gedragsbeïnvloeding

201813nov

Twee thema’s kwamen aan de orde tijdens de vijfde kennissessie van Gom Onderwijs: innovatie en gedragsbeïnvloeding. Met 13 universiteiten, hogescholen en ROC’s was het onderwijs goed vertegenwoordigd in The Greenhouse, het Utrechtse decor van de middag. Het werd een leerzame dinsdagmiddag 6 november. En ook een onderhoudende middag, waar veel contacten werden gelegd.
 

‘Innovatie is niet iets wat je naast je operationele taken erbij doet. Want alles wat je dagelijks bezighoudt, belemmert je om anders te denken.’ Die tip kregen de aanwezigen aangereikt van Bart van Tiggelen. Niet voor niets heeft Gom een eigen ‘dedicated’ business development team, met Bart als manager aan het hoofd. Ook de schoonmaak moet immers innoveren.

Eigen methodiek

Om de slagingskans van vernieuwing te vergroten (‘negen van de tien innovaties mislukken’), werkt Gom met een eigen methodiek. Die methode maakt de kans op succes aanzienlijk groter. Met twee voorbeelden uit eigen keuken liet Bart zien dat het ook een effectieve methode is. Twee nieuwe concepten zijn ermee ontwikkeld: Directschoon, een schoonmaaklabel dat sterk op online communicatie leunt, en Magnifique, dat schoonmaak op vijfsterrenniveau aanbiedt.

Dezelfde valkuilen

De noodzaak tot vernieuwing is iets wat tot op het hoogste niveau binnen de organisatie wordt onderkend, onderstreepte directeur Michel van den Berg van de business unit Onderwijs. ‘Je moet blijven vernieuwen, anders kunnen we ons sectorspecialisme onvoldoende waarmaken en daarmee onderscheidend blijven in de markt. Dat is spannend, omdat je geen controle hebt over wat komen gaat. Je kunt innovatie alleen managen met een goede balans tussen loslaten en controleren.’

Gedragsbeïnvloeding

Als er één gebied is waarop innovatie welkom is, is het wel gedragsbeïnvloeding. Kun je de gebruikers van een school ertoe aanzetten om positief gedrag te laten zien zodat onderwijsgebouwen schoon, heel en veilig blijven? Jan-Willem Huisman ziet dit als een echte uitdaging. Hij is mede-oprichter en creatief directeur van IJsfontein, een bureau gespecialiseerd in playful learning en gedragsbeïnvloeding. ‘Gedragsbeïnvloeding in het onderwijs is één van de moeilijkste vraagstukken die ik ben tegengekomen. Dat komt omdat de probleemervaring van studenten heel laag is, terwijl de behoefte om te veranderen heel groot is.’
 
En toch: er zijn veelbelovende concepten, leerde de middag in The Greenhouse. Die concepten waren de oogst van een idea generation sessie die in september is gehouden met opdrachtgevers, studenten en docenten: experimenten zoals een trashmob, een mystery ghost en een game waarin studenten participeren.

Experimenten uitwisselen

Dat was ook wat de aanwezigen mee naar huis namen: durf te experimenteren. Dé oplossing bestaat niet, mede omdat er verschillen tussen onderwijsinstellingen zijn en omdat dé student en dé medewerker niet bestaan. Mieke Sprinkhuizen, organisator van de middag sloot positief af: ‘Misschien kunnen we zelfs experimenten gaan uitwisselen binnen een community van verschillende onderwijsinstellingen om ervaringen te delen. Een mooie en realiseerbare doelstelling.’ Na een hapje en een drankje en een kijkje achter de schermen van The Greenhouse zat de vijfde kennissessie erop. Er is veel kennis gedeeld en er zijn veel ervaringen uitgewisseld. Alle partners van Gom Onderwijs: bedankt, en op naar de volgende kennissessie!