201722nov

Kennissessie Onderwijs 2017 ‘Inspiration Day’: de kracht van beleving

201722nov

Hoe creëren wij met elkaar een excellente leer- en werkomgeving? Hoe ziet het onderwijs én de onderwijsomgeving eruit in 2027? Hoe speelt beleving hierin een rol? Vragen die centraal stonden tijdens ‘Inspiration Day: de kracht van beleving’. De vierde kennissessie onderwijs, verzorgd door Gom Schoonhouden, die deze keer plaatsvond in de praktijkleeromgeving, lesrestaurant VIPZ van het Albeda College in Rotterdam.

Harde kern

Na een heerlijke lunch, bereid door de studenten van het Albeda College, trapte Mieke Sprinkhuizen, accountmanager van Gom en gastvrouw van de middag, de sessie af. Trots vertelde ze dat dit inmiddels de vierde kennissessie onderwijs is. Het is mooi om te zien dat een aantal relaties zich inmiddels tot de harde kern mogen rekenen; zij zijn bij alle sessies aanwezig geweest!

Anders dan anders; een verdieping

Deze kennissessie was anders dan de vorigen. Waar we eerder in een kleine groep van facilitair verantwoordelijken met elkaar in gesprek gingen over bepaalde thema’s en uitdagingen in de branche, vaak in combinatie met een spreker, zijn we dit keer in een interactieve creatieve sessie écht met elkaar aan de slag gegaan. Omdat iedere deelnemer, ongeacht niveau onderwijsinstelling, te maken heeft met dezelfde uitdagingen, hebben we een verdiepingsslag gemaakt op het thema beleving: hoe kunnen we de ideale leeromgeving creëren die optimaal bijdraagt aan het studiesucces en het imago van de onderwijsinstelling?

De hele keten

Ook anders dan anders was dat we naast facilitair verantwoordelijken, nu ook docenten, onderwijsleiders én studenten te gast hadden. Op deze manier was de hele keten aanwezig en dus ook de ‘klanten’ van onze klanten. Heel erg leuk om te zien dat er zoveel enthousiaste studenten mee wilden discussiëren over dit onderwerp.

Creatieve sessie

Met de regisseurs van Creatieve Koppen zijn we aan de slag gegaan in een creatieve sessie, waarbij we op verschillende manieren werden uitgedaagd om na te denken over beleving in het onderwijs. We werden echt uit onze comfort zone gehaald (zowel mentaal als fysiek), om iedereen zo creatief en open mogelijk te krijgen. Om te beginnen werd de groep in tweeën gedeeld op basis van lengte. De deelnemers moesten, zónder te praten, op volgorde van lengte gaan staan. Makkelijker gezegd dan gedaan met zo’n dertig deelnemers.

Tijdens het vervolg van de creatieve sessie zijn we geïnspireerd en geactiveerd om samen tot goede ideeën te komen. Buiten je comfortzone ben je het meest creatief. En creatief waren we! De uitwerkingen van de opdrachten werden niet opgeschreven, alléén getekend. Dat was even wennen, maar leverde uiteindelijk de echte kunstwerken op.

Gelijkwaardigheid

Vragen die tijdens de creatieve sessie de revue passeerden waren: Hoe ziet een school eruit over tien jaar? Wat als Nike, Coolblue of Bol.com jouw onderwijsinstelling zou adviseren over de guest journey en de beleving? Hoe zouden deze er dan uitzien? Welke contactmomenten hebben studenten op school en hoe kun je hier nog meer beleving omheen creëren? Na iedere snelle brainstormronde in groepjes van drie of vier personen werden de ideeën plenair gepresenteerd. Heel bijzonder was de dynamiek die ontstond tussen facilitair verantwoordelijken, docenten, studenten en Gom-medewerkers. Op basis van gelijkwaardigheid en ieder zijn eigen visie, ontstond een synergie die leidde tot de mooiste ideeën.

Gepersonaliseerd leren en maatwerk worden steeds belangrijker

Hybride leervormen, start-ups op de campus en digitalisering, zomaar een paar ontwikkelingen in het onderwijs, nemen de komende jaren alleen maar toe. Dit heeft zijn weerslag op het onderwijs én haar omgeving. Studenten kunnen in de toekomst bijvoorbeeld veel meer tijd- en plaatsongebonden onderwijs volgen, maar tegelijkertijd hebben zij ook behoefte aan ontmoetingsplekken en aan een community waar vele diensten en faciliteiten beschikbaar zijn. Bijzonder om van de studenten en docenten te horen was dat maatwerk in onderwijs én facilitering, gedrag en persoonlijke aandacht voor hen als individu heel belangrijk zijn. Hoe het onderwijs ook gaat worden en hoe mooi een school of universiteit ook is ingericht, een vriendelijk ‘goedemorgen’ of ‘hoe gaat het met je?’, gezien en gehoord worden is in hun ogen minstens zo belangrijk.
 
Concreet zijn er tijdens deze inspirerende middag nog tientallen ideeën gegenereerd om de beleving van onderwijs en de facilitering ervan, bij te laten dragen aan een excellente leer- en werkomgeving en uiteindelijk aan het studiesucces en het imago van de onderwijsinstelling. Deze ideeën werken wij nu uit in een canvas, waar we verder mee aan de slag gaan samen met onderwijsleiders, facilitair verantwoordelijken en studenten; op naar 2027!