'Klantgerichtheid is je klanten happy maken'

Makro wil partner zijn voor ondernemend Nederland. Operations Director Erik Schmit van Makro Nederland: ‘Dat betekent dat wij ondernemers willen helpen om succesvol te zijn in hun business. Wij willen hen helpen zodat zij hun klanten beter kunnen helpen. Als ik dat aan onze 4.000 medewerkers moet uitleggen, dan zeg ik: wij zijn er om onze klanten happy te maken. Dat begint met het luisteren naar klanten en proberen te doorgronden wat hun behoeften en uitdagingen zijn. Als je dat goed begrijpt, kun je daar je aanbod op aanpassen.’

De zelfbedieningsgroothandel heeft veel restaurants als klant. ‘Deze klanten zochten niet alleen goede, verse producten, maar hadden ook behoefte aan bezorging. Dat zijn we gaan doen. In de gesprekken met deze klanten ontdekten we dat ze ook behoefte hadden aan uitleg bij de producten. In alle Makro-vestigingen hebben we daarom nu versspecialisten, mensen met een echte passie voor groente of kaas of verse vis. En een klant krijgt nu niet alleen advies in kaas, maar ook wat het beste kaasplankje is op het dessertmenu. Een eetcafé kan door onze sommelier een complete wijnkaart laten samenstellen die past bij het menu en de prijsstelling van zijn eetcafé.’

Lees het volledige artikel verder op facilitaironline.nl