201812apr

Nieuwe room attendant bij QO Hotel blijkt algemeen directeur Albert van der Meulen

201812apr

Een verrassing in de opkomstruimte van het QO Hotel in Amsterdam vanmorgen. De man die zich ’s morgens vroeg voorstelt als ‘Albert’, blijkt geen nieuwe room attendant maar Albert van der Meulen, algemeen directeur van Gom. ‘Al hadden sommigen pas tijdens de lunch in de gaten wie ik écht was’, lacht hij. In het kader van de jaarlijkse meewerkmomenten werkte Albert een ochtend mee in het nieuwe lifestylehotel dat officieel pas maandag 9 april zijn deuren opende.

Die meewerkmomenten zijn dagen waarop het management van Gom letterlijk de handen uit de mouwen steekt. ‘Die momenten zijn belangrijk om voeling te houden met de diensten die je feitelijk verkoopt en met de dagelijkse uitvoering ervan. Maar ook voor de voeling met de mensen die het moeten doen: waar lopen ze tegenaan, wat is de uitdaging van hun werk? En het is vaak een informeel communicatiemoment met een opdrachtgever’, zegt Albert van der Meulen over het belang ervan.

‘Een highend-hotel’

Die opdrachtgever is vandaag een bijzondere: het nieuwe QO Hotel van de InterContinental Hotels Group in het Amsterdamse Amstelkwartier met 288 kamers, waarvan er nu 100 operationeel zijn. Officieel vijf sterren. En dat is te merken in de housekeeping. ‘Qua beleving en uitstraling merk je wel dat dit een highend-hotel is. Heel luxe, maar ook weer niet heel formeel. Het luistert nauw, héél nauw. Over alles is nagedacht. Een koffie-en-theehoekje in de kamer of de manier waarop guest supplies als zeepjes en shampoo moeten liggen: alles moet volgens het plaatje gebeuren. Een gast moet het idee hebben dat hij de eerste gebruiker van een kamer is.’

Logistieke uitdaging

Dat is uitdaging één voor de sectorspecialisten van Gom Hospitality. Want, zag Albert: ‘Wat je in een hotel ook hebt is de logistiek. Kamers moeten beschikbaar zijn voor schoonmaak maar zijn dat niet altijd. Die onvoorspelbaarheid maakt de schoonmaak een uitdaging.’

Schoonmaak is contextgerelateerd

Al eerder werkte hij als algemeen directeur een dagdeel mee bij opdrachtgevers. En elke keer weer is het accent verschillend. ‘Als er iets is waarin ik vandaag weer ben bevestigd, is het wel dat schoonmaak contextgerelateerd is. In de foodsector of in een ziekenhuis gaat het weer om heel andere dingen. Schoonmaak in een hotel, zeker een hotel als dit, heeft een heel specifiek karakter. Als je dat als opdrachtgever goed wilt doen, dan heb je écht een sectorspecialist met kennis van zaken als Gom Hospitality nodig.’

De meewerkochtend van Albert werd afgesloten met een gezamenlijke lunch met alle Gom-medewerkers in het hotel. Een lunch die voor een aantal medewerkers nog een opvallende wending kreeg, toen de tijdelijke room attendant iemand bleek die gewend is zijn werkdagen heel anders in te vullen...