201717okt

Meewerkmomenten: dichterbij de mensen op de werkvloer komen, kan niet

201717okt

Het is al helemaal ingeburgerd bij de leden van de directie en het hoger management: 2x per jaar trekken zij het land in om op diverse locaties mee te werken. Zelf zien wat er op de werkvloer speelt en welke zaken eventueel anders of beter kunnen. En het is gelijk een goede gelegenheid om echt in gesprek te komen met de schoonmaakmedewerkers. Want als je samen aan het werk bent, dan komen de gesprekken vanzelf. Dichterbij de werkvloer komen kan dus niet.

Afgelopen maand zijn er meewerkmomenten geweest bij onder andere het Summa College in Eindhoven, Rotterdam The Hague Airport in Rotterdam, InHolland Haarlem, Parnassia in Capelle aan den IJssel, Pathé Schouwburgplein Rotterdam en Microsoft op Schiphol.

Ook het schoonmaakteam van het Westfriesgasthuis in Hoorn werd voor 1 dag uitgebreid met een directielid: Albert van der Meulen, algemeen directeur van Gom, heeft hier zijn mouwen opgestroopt. Hieronder zijn verhaal:
 
“Twee keer per jaar verruil ik mijn pak voor een spijkerbroek en een Gom-polo, ik ben klaar voor mijn meewerkmoment. Dit keer is de keuze gevallen op het ZorgSupport object het Westfriesgasthuis in Hoorn. Onder leiding van Marieke Steltenpool verzorgt Gom ZorgSupport hier de schoonmaakdienstverlening. Marieke had een interessant en gevarieerd programma samengesteld met veel aandacht voor de processen, einddesinfecties, borging van hygiëne-eisen, et cetera. Maar er was ook ruimte voor een gezellig koffiemoment met het Gom-team. Onder genot van een stukje taart werd gepraat over de afdelingen waar iedereen werkzaam is, de werkzaamheden die ze uitvoeren en waar men zoal tegen aanloopt en mee te maken krijgt. Een heel enthousiast team. De passie van dit team straalt af op de kwaliteit van onze schoonmaakdienstverlening. Er wordt heel gedreven gewerkt aan een mooi en schoon ziekenhuis. Tijdens het gesprek met de contactpersoon vanuit het Westfriesgasthuis bleek ook dat de klant hier veel waardering voor heeft.
 
Binnen het ziekenhuis wordt gewerkt met een Facilitair Informatie Systeem (FIS). Alle meldingen komen via dit systeem binnen en worden door het Gom-team opgepakt. Ook hier de vraag hoe borg je het proces, de kwaliteit en de afmelding? Binnen het Westfriesgasthuis wordt veel gedaan aan klanttevredenheid. Zo krijgen patiënten de beschikking over een iPad. Via een speciale app kan de patiënt verstoringen doorgeven; aan het Gom-team de taak om binnen de afgesproken tijd aan het bed van de patiënt te staan en de verstoring te verhelpen. Zo werkt het ook bij alle sanitairunits; door een melding via een QR-code pakt het Gom-team snel de verstoringen aan.

Een ander belangrijk item is de Toets Infectie Preventie, die uitgevoerd wordt door de inspectie Gezondheidszorg en waar wij als schoonmaakdienstverlener ook mee te maken hebben. Zij checken of je handelt volgens vastgestelde procedures, zoals bijvoorbeeld het uittrekken van bebloede handschoenen. Dit moet op een bepaalde manier gebeuren. Het team oefent dit met behulp van rode waterverf hoe zij dit moeten doen. Het Kenniscentrum Infectie Preventie van Gom ZorgSupport ondersteunt hierin door workshops te geven.
 
Want schoonmaakdienstverlening in een zorgomgeving is veel meer dan alleen schoonmaken. Je hebt contact met patiënten, je hebt te maken met procedures en protocollen en je moet rekening houden met hygiëne-eisen. Je moet dus een echte vakspecialist zijn die de klant kan adviseren en ondersteunen bij het realiseren van bepaalde doelstellingen. Gom heeft de visie dat iedereen recht heeft op een passend schone werk- en leefomgeving én Gom wil in het realiseren van die omgeving het verschil maken. Het Gom-team binnen het Westfriesgasthuis draagt bij aan een schoon en hygiënisch ziekenhuis, maar ook aan een prettige omgeving die bijdraagt aan een sneller herstel van de patiënten. Jullie zijn in staat om iedereen blij te maken met schoon!
 
Dank voor dit waardevolle en informatieve meewerkmoment. Het is jammer dat de agenda het niet toelaat om vaker mee te werken op objecten, want tijdens deze momenten zie je weer hoe trots en betrokken onze medewerkers zijn én dat schoonmaak een echt vak is dat vraagt om gespecialiseerde werkmethodieken, procedures en processen.“