Gom met nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ op zoek naar waarde van schoonmaak

Vraagt facilitaire dienstverlening in 2018 niet om een veel meer gespecialiseerde aanpak? Ja, aldus schoonmaakbedrijf Gom dat eerder dit jaar overging naar een sectorgeoriënteerde organisatie. Zo zag ook de aparte business unit Hospitality het licht. Deze week zet Gom de volgende stap. De nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ moet facilitair Nederland duidelijk maken dat specialisme in de schoonmaak de toekomst heeft - en dat schoonmaak in hotels, theaters en bungalowparken ook waarde vertegenwoordigt.

‘Als schoonmaakbedrijf ben je tegenwoordig meer en meer onderdeel van de business van opdrachtgevers’, constateert algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom. ‘Dat betekent ook dat je kennis moet hebben van die business. Als generalist weet je overal maar een beetje van. Terwijl klanten juist om een specialist vragen. Naast de vragen en eisen van klanten willen we ook actiever nieuwe oplossingen aandragen.’

De keuze voor sectorspecialisatie bracht een rigoureuze organisatorische koerswijziging met zich mee. Zo ontstonden er zes businessunits, met per businessunit een eigen team, eigen aansturing en eigen uitvoerende medewerkers. De businessunit Hospitality is er één van. Gom had al overigens al veel opdrachtgevers in hotels en theaters. Een zelfstandige businessunit moet het specialisme van het schoonmaakbedrijf verder verdiepen en verbreden.

Nieuwe campagne

Met die stap nam Gom - onderdeel van facilitair concern Facilicom Group in Schiedam - afstand van de ‘gewone’ schoonmaak. In de nieuwe campagne zet de schoonmaakleverancier die one-size-fits-all-propositie ook figuurlijk bij het grofvuil. Met een flinke inzet van media lanceerde Gom deze week de campagne ‘Ongewoon schoon’.

De waarde van schoonmaak

Olivier Laméris, operationeel directeur van Gom: ‘Zeker in de hospitalitysector speelt specialisatie al veel langer. Het onderscheid tussen een hotelmedewerker en een schoonmaakmedewerker vermindert steeds meer. Dat verschil mag er ook niet zijn. Beiden moeten aan hoge eisen voldoen op het gebied van gastvrijheid. Onze medewerkers zijn óók de mensen die gasten de weg wijzen of andere vragen beantwoorden.’

Laméris wil met de businessunit Hospitality een prominente rol spelen in de bedrijfsvoering van opdrachtgevers in de hotellerie, theaters en bungalowparken. ‘Schoonmaak voegt waarde toe. Het is een cruciaal onderdeel van de beleving van een gast in een hotel of bungalowpark. Kijk maar naar Zoover. Is het ergens niet schoon, dan delen gasten dat. Een gast die door zijn goede recensie ervoor zorgt dat een andere gast boekt: die waarde is zelfs in geld uit te drukken.’