Gom met nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ op zoek naar waarde van schoonmaak

Vraagt facilitaire dienstverlening in 2018 niet om een veel meer gespecialiseerde aanpak? Ja, aldus schoonmaakbedrijf Gom dat eerder dit jaar overging naar een sectorgeoriënteerde organisatie. Zo zag ook de aparte business unit Offices het licht. Deze week zet Gom de volgende stap. De nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ moet facilitair Nederland duidelijk maken dat specialisme in de schoonmaak de toekomst heeft - en dat schoonmaak in kantoorgebouwen ook waarde vertegenwoordigt.

‘Als schoonmaakbedrijf ben je tegenwoordig meer en meer onderdeel van de business van opdrachtgevers’, constateert algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom. ‘Dat betekent ook dat je kennis moet hebben van die business. Als generalist weet je overal maar een beetje van. Terwijl klanten juist om een specialist vragen. Naast de vragen en eisen van klanten willen we ook actiever nieuwe oplossingen aandragen.’

De keuze voor sectorspecialisatie bracht een rigoureuze organisatorische koerswijziging met zich mee. Zo ontstonden er zes businessunits, met per businessunit een eigen team, eigen aansturing en eigen uitvoerende medewerkers. De businessunit Offices is er één van. Gom had al overigens al veel opdrachtgevers in de kantorensector. Een zelfstandige businessunit moet het specialisme van het schoonmaakbedrijf verder verdiepen en verbreden.

Nieuwe campagne

Met die sectorgerichte aanpak nam Gom - onderdeel van facilitair concern Facilicom Group in Schiedam - afstand van de ‘gewone’ schoonmaak. In de nieuwe campagne zet de schoonmaakleverancier die one-size-fits-all-propositie ook figuurlijk bij het grofvuil. Met een flinke inzet van media lanceerde Gom deze week de campagne ‘Ongewoon schoon’.

De waarde van schoonmaak

Richard de Maar, directeur van de businessunit Offices: ‘In de schoonmaak van kantoorgebouwen is amper nog een grootste gemene deler terug te vinden. We hebben te maken met opdrachtgevers die het nieuwe werken integreren, klanten die vol inzetten op beleving en gebouwen waar schoonmaak vooral heel efficiënt moet zijn. En praat je over het midden- en kleinbedrijf, dan zie je weer heel andere behoeften. Alleen al die grote verschillen rechtvaardigen een gespecialiseerde aanpak van de schoonmaak. Je moet weten wat er speelt bij opdrachtgevers.’

De Maar wil met de businessunit Offices een prominente rol spelen in de bedrijfsvoering van opdrachtgevers met kantoorgebouwen. ‘Schoonmaak kan ook waarde toevoegen. Een kantoorgebruiker werkt prettiger in een omgeving waar het schoon is. Dat vertaalt zich in meer productiviteit, meer werkplezier en minder verzuim.’