Gom met nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ op zoek naar waarde van schoonmaak

Vraagt facilitaire dienstverlening in 2018 niet om een veel meer gespecialiseerde aanpak? Ja, aldus schoonmaakbedrijf Gom dat eerder dit jaar overging naar een sectorgeoriënteerde organisatie. Zo zag ook de aparte businessunit Onderwijs het licht. Deze week zet Gom de volgende stap. De nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ moet facilitair Nederland duidelijk maken dat specialisme in de schoonmaak de toekomst heeft - en dat schoonmaak in het onderwijs ook waarde vertegenwoordigt.

‘Als schoonmaakbedrijf ben je tegenwoordig meer en meer onderdeel van de business van opdrachtgevers’, constateert algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom. ‘Dat betekent ook dat je kennis moet hebben van die business. Als generalist weet je overal maar een beetje van. Terwijl klanten juist om een specialist vragen. Zeker in het onderwijs is schoonmaak een specialisme. Naast de vragen en eisen van klanten willen we ook actiever nieuwe oplossingen aandragen. Dat vraagt sectorspecialisme.’

De keuze voor sectorspecialisatie bracht een rigoureuze organisatorische koerswijziging met zich mee. Zo ontstonden er zes businessunits, met per businessunit een eigen team, eigen aansturing en eigen uitvoerende medewerkers. De businessunit Onderwijs is er één van. Gom had al overigens al veel opdrachtgevers in het onderwijs. Een zelfstandige businessunit moet het specialisme van het schoonmaakbedrijf verder verdiepen en verbreden.

Nieuwe campagne

Met de sectorgerichte aanpak nam Gom - onderdeel van facilitair concern Facilicom Group in Schiedam - afstand van de ‘gewone’ schoonmaak. In de nieuwe campagne zet de schoonmaakleverancier die one-size-fits-all-propositie ook figuurlijk bij het grofvuil. Met een flinke inzet van media lanceerde Gom deze week de campagne ‘Ongewoon schoon’.

De waarde van schoonmaak

Michel van den Berg, directeur businessunit Onderwijs: ‘Je hebt als schoonmaakbedrijf niet alleen maar te maken met verschillen tussen sectoren. Ook in een sector als onderwijs kom je al grote verschillen tegen. Een basisschool komt andere uitdagingen tegen als het voortgezet onderwijs. Op hogescholen en universiteiten liggen accenten in de schoonmaak wéér anders. Daar kun je alleen maar effectief over meepraten als je echt focust op onderwijs. ’

Van den Berg wil met de businessunit Onderwijs een prominente rol spelen in de bedrijfsvoering van onderwijsopdrachtgevers. ‘Ik ben ervan overtuigd dat je waarde kunt toevoegen aan het primaire proces.’