201816mei

Blog | Directschoon, het nieuwe instapmodel van Gom Offices

201816mei

Wat zit er tegenwoordig allemaal niet in een béétje middenklasse-auto? Climate control, ESP, een touchscreen, een parkeerhulp, elektrisch inklapbare buitenspiegels, noem de hele accessoirelijst maar op. En toch zijn er nog genoeg mensen die gewoon een auto willen hebben om z’n basisfunctie: jou van A naar B brengen. Mensen die al die toeters en bellen niet nodig hebben of er gewoon niet voor willen betalen. Daarom maken autofabrikanten niet alleen auto’s voor het middenklasse en luxe segment, maar ook instapmodellen.

In de schoonmaak hebben we onze dienstverlening onderhand ook aardig opgetuigd met allerlei ‘accessoires’. Schoonmaakmedewerkers krijgen standaard een training hospitality. Rayonleiders brengen via een iPad direct verslag uit na een controle. Rayonmanagers sturen we naar een cursus gespreksvaardigheden. Maar ook in de schoonmaak blijft er altijd een doelgroep bestaan die ons inhuurt voor onze basisfunctie: een gebouw schoon achterlaten. Prachtig die rayonleider die regelmatig langs komt om de kwaliteitsmeting door te nemen, maar daar hebben we eigenlijk geen tijd voor. Mooi die afspraken over schoonmaakinzet die een jaar lang vaststaat, maar liever iets meer flexibiliteit.
 
Met de ‘upgrading’ van onze werkzaamheden merkten we weleens dat opdrachtgevers denken: is zo’n Gom niet te groot of te duur voor mij? Nee, eigenlijk nooit - daar werken we, grote of kleinere opdrachtgever,  nou nét even te efficiënt voor. Maar begrijpen doe ik die vraag wel. Vandaar dat we een jaar terug zijn gaan experimenteren met een nieuw label: Directschoon. Oók schoonmaak, maar dan in z’n meest basic vorm. En sterk leunend op online communicatie.
 
Geen periodieke DKS-evaluaties met rayonleiders, geen vaststaande overeenkomsten voor een jaar. Een opdrachtgever kan via internet uren inplannen of annuleren. Die uren betaalt de klant uit een bundel, bekend van de telefoonabonnementen. Ondertussen heeft die klant wél een aantal zekerheden. De zekerheid van kwaliteit bijvoorbeeld, want de (vaste) medewerker die schoonmaakt is geen zzp’er maar een geschoolde, professionele kracht met eersteklas materiaal. Hij of zij is een medewerker die bij Gom in dienst is en kan rekenen op goede arbeidsomstandigheden en dito arbeidsvoorwaarden.
 
Dat experiment van vorig jaar is inmiddels een vast onderdeel van onze dienstverlening bij Gom Offices, zij het onder een andere naam. In een jaar tijd meldden tientallen opdrachtgevers zich al, ondanks dat we Directschoon low profile in de markt hebben gezet. Met het eenjarig bestaan hebben we die stilte overigens fors doorbroken. Omdat we geloven in een propositie als deze waarin het persoonlijk contact grotendeels verschuift naar online. En omdat we ons als schoonmaakbedrijf moeten realiseren dat die upgrading van onze dienstverlening prachtig is, maar ook oog moeten blijven hebben voor die opdrachtgever voor wie gewóón schoon al schoon genoeg is. Voor een ‘instapmodel’ als Directschoon ligt de weg open!


Richard de Maar
directeur Gom Offices