201816jul

Blog | Sectorspecialist worden... of blijven, zoals voor Kleentec

201816jul

Bij Gom hebben we de ambitie om per sector de specialist te zijn. Sectorspecialist worden is één, maar blijven - zoals in het geval van Kleentec - is echter nog veel moeilijker. Want heb je eenmaal die claim, dan verandert je positie als schoonmaakleverancier richting de opdrachtgever rigoureus.

Daarbij komt het feit dat wij niet alleen specialist, maar ook marktleider zijn. Het resultaat van deze combinatie is dat opdrachtgevers meer, véél meer van ons gaan verwachten. Bij de investering  in een nieuwe productielijn wordt verwacht dat wij het protocol rondom reiniging  schrijven. Opdrachtgevers rekenen erop dat wij proactief allerlei risico’s in kaart brengen rondom bijvoorbeeld listeria en salmonella. Je moet ideeën aandragen die positief bijdragen aan een verlenging van de THT-datum van levensmiddelen.
 
De basisvoorwaarde voor opdrachtgevers is bovendien dat de eigenlijke schoonmaak naadloos in het primaire productieproces past. Liefst in een minimaal beschikbare tijd, dat ook nog. ‘Want jullie zijn toch de expert?’ Toch is het een positie waarop wij binnen Kleentec zeer trots op zijn. Gewoon omdat onze positie of rol een heel andere invulling krijgt. Heel simpel gezegd: je zit niet meer tegenover je opdrachtgever aan tafel, maar aan dezelfde kant van de tafel. Niet langer meer als leverancier, maar als (kennis)partner. Je bent gezamenlijk bezig aan één en hetzelfde proces, je hebt hetzelfde belang. Je hebt daardoor, zeg maar, een haal- en brengplicht gekregen bij je klant.

Prachtig om te doen als schoonmaakbedrijf. Uitdagend. En vooral veeleisend. Want elke ochtend mag het productieproces pas starten na de vrijgave door de productie- en/of de kwaliteitsafdeling. Je bent namelijk de eerste schakel in het primaire proces van de klant. En als het dan niet goed gaat, praat je gelijk over een productiestilstand - en daarmee over de nodige financiële gevolgen voor onze opdrachtgever. Daarom ben ik blij met de support en visie van Gom. Mooi om te zien dat er tussen segmenten ook overeenkomsten zijn en dat wij deze kennis kunnen delen; bijvoorbeeld desinfectie door middel van foggen, wat niet alleen in de food maar ook in de zorg gangbaar is.
 
Sectorspecialist zijn en blijven is een grote uitdaging. Maar het  is meteen ook de grootste beloning die je als schoonmaakbedrijf maar kunt krijgen!
 


Bas Niemeijer
Businessunit directeur Kleentec en commercieel directeur Gom