201827jun

Duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie

201827jun

Het Amstelkwartier is een uitzonderlijk hotel rijker: QO Amsterdam. Het gebouw ademt circulariteit, met de goudkleurige schuifpanelen aan de gevel voor energiebehoud en de kas op het dak. QO zocht hetzelfde ambitieniveau in een schoonmaakpartner en vond het bij Gom, dat in 2016 de businessunit Hospitality startte. General manager Inge van Weert: “duurzaam ondernemen is de toekomst voor de hotellerie”.

Treating life well, be the best version of yourself. Het is de visie van QO, een naam die verwijst naar circulariteit. De kringloop van water, energie, materiaal en CO2, daarin wil het hotel het verschil maken. Dat dit hotel anders is, merk je al bij aankomst. Geen sterren op de gevel en geen receptie achter de voordeur, maar een ruime, lichte lobby waar iedereen welkom is om te komen werken, slapen, eten of drinken met het serviceniveau van een tophotel.
 
“De hotellerie kan niet doorgaan zoals vroeger. We hebben een te groot beroep gedaan op de planeet. Maar we hoeven geen stap terug te doen. Met QO laten we zien dat een luxe lifestyle en circulariteit elkaar niet bijten. En daarvan hopen we ook onze gasten iets mee te geven als ze hier weer vertrekken.”
 
Daarom is de vloerbedekking in de gangen gemaakt van visnetten, het plafond in de kamers van hergebruikt beton. Klimaatbeheersing gebeurt door schuivende raampanelen en waterbuisjes in het plafond. Wc’s worden doorgespoeld met douchewater. Op de kamers geen Chaudfontaine of Perrier, maar door het hotel zelf gebottelde flessen met kraanwater. Ongeveer 30 cent per fles gaat als donatie naar Made Blue, dat hiervoor in ruil 1000 liter drinkwater verzorgt in landen waar schoon drinkwater niet vanzelfsprekend is.

Inge van Weert, General manager QO Hotel Amsterdam
We verleggen de focus van kamers controleren naar medewerkers coachen

Jong en hongerig

Omdat het concept zo uniek is, zocht Inge van Weert dezelfde visie bij haar partners. “Ik ben er allergisch voor als een bedrijf zegt: ‘Zo doen wij het en zo blijven we het doen.’Daarom hebben we partners gezocht die meedenken over structurele verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Zo zijn we onder andere bij Gom uitgekomen, het bedrijf is jong in de hotelmarkt en hongerig om mee te denken”
 
Zo is er onder andere gekozen voor een light service voor gasten die meerdere nachten verblijven. National salesmanager Patrick van der Veen van Gom Hospitality: “We maken toilet en douche schoon, trekken het bed recht en nemen het afval mee. Linnen en handdoeken verschonen we niet dagelijks, want dat doe je thuis ook niet. We leggen uit waarom we het zo doen. Een gast die schoon linnen vraagt, krijgt het natuurlijk.”
 
QO legt niets op de kamer wat er niet hoeft te zijn, ook geen promotiemateriaal. Dat bespaart afval en maakt het schoonmaken makkelijker. Een heet hangijzer is de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat een hotel van deze omvang te verstouwen krijgt. Inge: “Karton kun je wel recyclen, maar wat er niet in komt hoeft er ook niet uit. Daarom vragen we al onze partners of dat niet anders kan.”
 
Het vergde wat ‘out of the box denken’ en een goed gesprek met de leverancier, maar het resultaat is er, vertelt Patrick trots. “De grote materialen, zoals hoteltrolleys en stofzuigers komen nu zonder doos. Met schoonmaakmiddelen gebeurt dat nog niet, maar wie weet is dat de volgende stap.”

Grote schoonmaakmaterialen komen nu in hoteltrolleys, zonder doos

Samen coachen

Goed personeel vinden en binden is ook voor Gom en QO een fikse uitdaging. Daarom trekken beide partners ook daarin gezamenlijk op. Personeel krijgt minimaal een jaarcontract en wordt betaald per uur, niet per kamer. Met behulp van een gezamenlijk opgezet supervisieprogramma houden we het personeel gemotiveerd, vertelt Van der Veen. “We verleggen de focus van controleren naar coachen, zoals dat in andere branches al langer gebruikelijk is. Personeel krijgt eerst een training. Vervolgens kijkt een coach dagelijks bij één kamer per medewerker mee. De coach geeft tips en voorbeelden hoe het nog beter kan.”
 
Patrick van der Veen “Het is onze ambitie om in 2030 klimaatneutraal te ondernemen. Daarom zijn we heel blij met de kennis en ervaring die we hier opdoen. Want als het hier kan, dan kan het bij andere hotels ook.” En die olievlekwerking klinkt QO als muziek in de oren.

Patrick van de Veen, national accountmanager Gom Hospitality
Gom legt geen manier van werken op, maar is bereid om te leren

 

Zo kan housekeeping duurzamer


Lessen van Gom en QO:
  • Light service: maak bij gasten die meer dagen blijven alleen het hoogstnoodzakelijke schoon.
  • Gebruik stille, energiezuinige stofzuigers.
  • Gebruik ozonwater en osmosewater, zodat minder chemicaliën nodig zijn.
  • Uniformen van schoonmaakpersoneel lenen zich goed voor hergebruik in nieuwe uniformen.
  • Maak het bed minder strak op; dat is een stuk lichter voor het personeel.



Dit artikel is eerder gepubliceerd door Hospitality Management, editie 2018-3.
Fotografie door: www.wendybos.nl