201823mrt

Eén-tweetje tussen Zadkine en Hogeschool Rotterdam geeft mbo-studenten inzicht in klantreis

201823mrt

Hoe ervaart iemand eigenlijk de gastvrijheid op een voor hem of haar onbekende locatie? Prikkelende vraag voor de mbo-studenten Facilitaire Dienstverlening van Zadkine. Om een antwoord op die vraag te formuleren, speelden zij een experience game op een heel andere onderwijslocatie: die van Facility Management aan de Hogeschool Rotterdam. Voor de mbo-studenten was het meteen een mooie kennismaking met een mogelijke vervolgopleiding aan het hbo.

De experience game is een onderdeel van het Hospitality in Praktijk programma van Facilicom. In samenwerking met de trainers van moederbedrijf Facilicom voert Gom het programma bij opdrachtgevers uit om facilitaire medewerkers bewust te maken van hun bijdrage aan de klantbeleving. Het spel confronteert deelnemers op een leuke en ontspannen manier met hun perceptie van gastbeleving binnen een bedrijf of organisatie.
 
De game kan worden gespeeld door eigen Gom-medewerkers, maar ook door anderen; in dit geval de studenten Facilitaire Dienstverlening van Zadkine. Zij maakten een gastreis op de locatie Pieter de Hoochweg van Hogeschool Rotterdam - net als Zadkine een klant van Gom Schoonhouden, dat beide partijen bij elkaar bracht.

Laagdrempelige manier

Opleidingsmanager Hans Ronteltap van Facility Management ontving de twee groepen studenten van Zadkine op de Hogeschool. Hans: ‘Ik juich meer samenwerking tussen mbo en hbo toe. Dit initiatief is een laagdrempelige manier voor mbo-studenten om in contact te komen met de opleiding. Ze zijn dan ook meer dan welkom!’

Goede tips

Na de introductie bij Facility Management liepen de studenten onder leiding van trainster Nicolien Bil naar de locatie Pieter de Hoochweg. De experience game kon beginnen! Wat was na afloop het kritische oordeel van de mbo-collega’s? Die beoordeelden de gastbeleving op Hogeschool Rotterdam - gelukkig - als positief. Ook waren er goede tips om de gastbeleving te optimaliseren. Feedback die de Hogeschool dankbaar in ontvangst nam: de belangrijkste gast is immers de (toekomstige) student!

Sfeer proeven

De studenten van Zadkine hebben niet alleen goede aanbevelingen gedaan, ook konden ze alvast de sfeer proeven bij een eventuele vervolgopleiding. Martin Overes, docent Facilitaire Dienstverlening aan Zadkine, keek terug op een geslaagde samenwerking tussen Zadkine, Hogeschool Rotterdam en Gom Schoonhouden. ‘Hiermee creëren we verbinding tussen bedrijfsleven en onderwijs. Dat is heel erg belangrijk en dit mooie initiatief van Gom draagt daar zeker aan bij.’