201817sep

Gom met nieuwe campagne ‘Ongewoon schoon’ op zoek naar waarde van schoonmaak

201817sep

De snel veranderende eisen van opdrachtgevers zijn voor schoonmaakbedrijf Gom reden voor een radicale koerswijziging. Achter de schermen heeft de facilitaire dienstverlener de organisatie ingedeeld in sectoren, zoals Onderwijs, Offices, Zorg, Hospitality, Food (Kleentec) en Specialistische Reiniging. Deze week lanceert Gom de bijbehorende nieuwe campagne: Ongewoon schoon. Niet alleen om de koerswijziging ook landelijk tussen de oren te krijgen, maar ook om de waarde van schoonmaak inzichtelijk te maken.

‘Als schoonmaakbedrijf ben je tegenwoordig meer en meer onderdeel van de business van opdrachtgevers’, constateert algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom. ‘Dat betekent ook dat je kennis moet hebben van die business. Als generalist weet je overal maar een beetje van. Terwijl klanten juist om een specialist vragen. Naast de vragen en eisen van klanten willen we ook actiever nieuwe oplossingen aandragen.’

De keuze voor sectorspecialisatie bracht een rigoureuze organisatorische koerswijziging met zich mee. Zo ontstonden er zes businessunits, met per businessunit een eigen team, eigen aansturing en eigen uitvoerende medewerkers. De zelfstandige businessunits moeten het specialisme van het schoonmaakbedrijf verder verdiepen en verbreden.

Nieuwe campagne

Met die stap nam Gom - onderdeel van facilitair concern Facilicom Group in Schiedam - afstand van de ‘gewone’ schoonmaak. In de nieuwe campagne zet de schoonmaakleverancier die one-size-fits-all-propositie ook figuurlijk bij het grofvuil. Met een flinke inzet van media lanceerde Gom deze week de campagne ‘Ongewoon schoon’.

De waarde van schoonmaak

Albert van der Meulen: ‘Dat thema is niet alleen maar een verwijzing naar onze sectorgeoriënteerde aanpak. We willen ook met onze opdrachtgevers in gesprek over een andere insteek van de schoonmaak. Niet langer meer uitsluitend als kostenpost, maar iets wat waarde oplevert in het primaire proces van die opdrachtgever. Want op het moment dat je daadwerkelijk onderdeel bent van de business van een klant, ben je ook in staat om iets toe te voegen.’