201824sep

In 18 dagen van kennismaking naar opstart

201824sep

We zijn het gewend dat aanbestedingstrajecten weleens looptijden van maanden hebben. Maar soms kan het ook heel snel gaan. Al is het voorbeeld van zorgorganisatie CURA XL wel héél uitzonderlijk. Tussen de eerste kennismaking tussen opdrachtgever en Gom Zorg én de start van de schoonmaak zaten welgeteld...18 dagen.

Het is eind juni als Arjen Hartman, klantmanager bij Gom Zorg, telefonisch contact heeft met CURA XL, een zorgorganisatie met elf locaties die jongeren, volwassenen en ouderen met complexe meervoudige problemen opvangt. Dat kan een combinatie zijn van een verstandelijke handicap, gedragsproblemen, psychopathologische stoornissen en zorg- en hulpmijdend gedrag. Op vrijdag 22 juni heeft Arjen er zijn eerste afspraak.

Het is niet de omvang van de opdracht die Arjen rechtop in zijn stoel zet. Met elf locaties behoort CURA XL weliswaar tot de klanten van formaat, maar Gom Zorg is nog wel grotere opdrachtgevers gewend. Arjen: ‘Wat de uitvraag echt bijzonder maakte is dat CURA XL ons verzocht om al in de week van 9 juli van start te gaan. Meestal behoudt een klant bij een overgang van de ene naar de andere schoonmaakleverancier het bestaande personeel. Dat was hier niet het geval. We moesten dus binnen twee en een halve week op zoek naar een compleet nieuwe bezetting.’

Overuren

Achter de schermen maakt de Gom-organisatie vervolgens overuren. Letterlijk: het weekend van 23 en 24 juni wordt gebruikt om de offerte rond te maken. Die gaat een dag later, maandag 25 juni, de deur uit. De woensdag erop reageert CURA XL met nog enkele aanvullende vragen. Per kerende e-mail gaan de antwoorden retour. ‘En op donderdag 26 juni kregen we al het goede nieuws te horen: dat offerte was goedgekeurd.’

Volle tevredenheid

Met hulp van rayonleiders Gabriella de Goede, Alie Dwars en Tarik el Hag staat er anderhalve week later een gespecialiseerd team klaar voor CURA XL. Tot volle tevredenheid van Tobias Eijgelshoven, algemeen directeur en in 2010 een van de twee oprichters van de nieuwe zorgformule. Eijgelshoven: ‘We zijn zeer te spreken over hoe snel alles is opgepakt.’ Inmiddels functioneert het team naar tevredenheid, constateert hij. ‘We zijn nu een aantal maanden verder en we zijn zeer tevreden over de servicegerichte dienstverlening en, het belangrijkste, de schoonmaak! Het persoonlijke contact, het meedenken en de korte lijnen ervaren we als heel prettig. Ga zo door, zou ik zeggen.’