201714dec

Klant krijgt meerwaarde nu we echte insider per sector zijn

201714dec

Schoonmaken is tegenwoordig zoveel meer dan technisch schoon. Het belang van schoon en de wijze waarop dit ingevuld wordt verschilt per sector. Vanuit deze overtuiging maakt Gom de omslag naar een geheel sectorgeorganiseerde organisatie. “Als multispecialist creëren we meerwaarde”, vertelt algemeen directeur Albert van der Meulen.

 “Het is onze ambitie om iedereen blij te maken met schoon. Hierbij geloven wij in de combinatie van klantgerichtheid en specialisatie, zodat we een echte insider per sector zijn”, licht Van der Meulen toe. Gom, onderdeel van Nederlands moederconcern Facilicom Group, telt ruim 8.500 medewerkers en zag haar omzet de afgelopen twee jaar aanzienlijk stijgen. Met name de segmentspecifieke sectoren gezondheidszorg, hospitality, voedingsmiddelenindustrie (Kleentec) en specialistische reiniging lieten een bovengemiddelde marktgroei zien. Van der Meulen: “We behouden meer klanten en we trekken makkelijker nieuwe klanten aan. Dit bevestigde ons dat een sectorspecifieke inrichting werkt.”

Daarom besloot Gom ook de sectoren onderwijs en kantoren gespecialiseerd in te richten. Daarmee is Gom volledig sector dedicated georganiseerd. Commercie, operatie en stafdiensten werken per business unit samen en spelen zo veel gerichter in op specifieke klantbehoeftes die verschillen per sector. Ook uit onderzoek blijkt een hogere waardering. Gom is op de MT-ranglijst van beste schoonmakers gestegen van plaats vier naar plaats drie.

‘Dankzij sectorspecialisatie krijgt de klant zoveel meer dan technisch schoon’ - Albert van der Meulen

Schoonmaken contextbepaald

De waarde van schoon is volgens Van der Meulen sterk context bepaald. In de foodsector draait het vooral om voedselveiligheid. “Naast goed en hygiënisch schoonmaken zorgen wij ervoor dat de productie zo min mogelijk stilligt. We denken mee over het slimmer maken van processen. Zo kan de klant zijn focus leggen op het produceren.” In de zorgsector is het volgen van strikte protocollen in bijvoorbeeld operatiekamers essentieel. Daarnaast creëert Gom meerwaarde door het verbeteren van de verblijfsbeleving voor de patiënt, cliënt en bezoeker.

Van der Meulen: “We leiden onze schoonmakers zodanig op dat ze een bijdrage leveren aan de healing environment. In deze omgeving bespoedigt het herstel van de patiënt. Klantvriendelijkheid en invoelendheid spelen daarbij een cruciale rol. Binnen onderwijs is onze uitdaging het studentengedrag positief te beïnvloeden. Zo wordt de vervuiling gereduceerd en een plezierige leeromgeving gecreëerd. Dit doen we bijvoorbeeld met spelelementen.”

Initiatieven co-creaties

Gom als enige volledige multispecialist in de schoonmaakmarkt profileert zich ook als een initiatiefrijke speler. Ze steken voortdurend energie in succesvolle co-creaties met opdrachtgevers. Zo gaat de samenwerking met Albeda verder dan alleen schoonmaken. “Wij hebben in gezamenlijkheid het schoonmaakbedrijf Youngflex opgericht, gerund door studenten die begeleid worden door Gom-professionals. Daarvoor zijn Albeda en Gom in de categorie ‘Excellence in client/contractor partnerships’ zelfs genomineerd voor de European Cleaning & Hygiene Awards”, vertelt Van der Meulen trots. “Zo sluiten wij aan bij de ambitie van Albeda om beroepspraktijk en beroepsonderwijs met elkaar te vervlechten.” Ook is er een co-creatie met Zadkine Startcollege. Voor het derde schooljaar op rij is er een Entree Werkklas opgericht met vijftien studenten. Gom verzorgt zowel de werkervaringsplekken als het aanvullen van lessen in nauw overleg met Zadkine Startcollege. De opleiding sluit zo goed aan bij het bedrijfsleven, waarbij Gom-professionals als gastdocent voor de klas staan. “Zo bieden wij jongeren, samen met Zadkine Startcollege, een belangrijke opstap naar een betaalde baan.”
 
Op deze wijze toont Gom haar maatschappelijke betrokkenheid. “We doen veel extra’s voor mensen die we een kans bieden op de arbeidsmarkt. Werknemers die moeite hebben met de Nederlandse taal krijgen taallessen aangeboden. Ook zijn er bewustzijnsprogramma’s voor onze medewerkers, met name voor hulp bij een gezonde levensstijl”, licht Van der Meulen toe. De organisatie vult de drie elementen people, planet en profit heel concreet in. Ook neemt Gom zorgvuldig de verwachtingen van de stakeholders mee en vertaalt deze in doelstellingen. Het bewijs voor de echte waarde van MVO? Sinds 2015 is Gom als eerste schoonmaakbedrijf in Nederland in het bezit van niveau Goud in het FIRA Rating System, onder andere gebaseerd op ISO 26000.

Waardecreërende innovaties

Zorgvuldig inspelen op doelgroepen met gerichte innovaties. Met deze initiatieven creëert Gom voortdurend extra waarde. Met ‘Fleur’ wordt ingespeeld op veranderde wetgeving in de zorg, gericht op het langer thuis wonen van ouderen. Het zojuist opgestarte Fleur-concept biedt zorginstellingen niet-medische ondersteuning. Een andere innovatie is Magnifique, een propositie met vijfsterrenbeleving voor high end klanten. Dit segment hecht waarde aan een uitmuntend imago. Voor de kleinere ondernemer is een modern concept ontwikkeld. Zij kunnen hun schoonmaak volledig online regelen met Directschoon. Zo zijn ook zij verzekerd van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.

Onderdeel zijn van Facilicom Group biedt voordelen voor Gom-relaties. “Facilicom Group biedt met bijna 33.000 werknemers naast schoonmaak ook diensten als catering, beveiliging, horeca, bouw en installatie. De klant heeft binnen de groep te maken met slechts één contractpartij. Dat werkt wel zo efficiënt”, besluit Van der Meulen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de special van Management Team Top 1000, december 2017.