201830mei

Nieuwe Amsterdamse attractie THIS IS HOLLAND: take-off met Gom Hospitality

201830mei

Een rondje vliegen boven heel Nederland, met uitzicht over de bollenvelden, de molens van de Zaanstreek of de Erasmusbrug? Dat kan tegenwoordig al voor € 16,50. Goed, weliswaar is het geen echt vliegtuig, maar de beleving is er niet minder om. Want THIS IS HOLLAND, de nieuwste toeristenmagneet in Amsterdam, noemt zichzelf niet voor niets ‘Flight Experience’. De schoonmaak is in handen van een partner die óók alles weet van beleving: Gom Hospitality.

THIS IS HOLLAND opende vorig jaar oktober aan het Overhoeksplein in Amsterdam-Noord. De locatie is beter bekend als die van filmmuseum EYE. Het paviljoen is gebouwd in de vorm van een cilinder, 24 meter hoog. Eigenlijk is de attractie een vliegtuigsimulator in het groot, maar dan één met ‘real life-ervaring’. Want de bezoekers zweven niet alleen in echte vliegtuigstoelen, het idee van echt vliegen wordt ook met effecten ondersteund. Zo ‘waait’ het tijdens de vlucht en is bijvoorbeeld de geur van een paars heideveld bij Arnhem te ruiken. Het bioscoopscherm loopt door over de wanden en de vloer.
 
De i-Ride van net geen negen minuten is het - letterlijke en figuurlijke - hoogtepunt. In werkelijkheid duurt het bezoek een uur. Er zijn ook twee pre-shows die het ontstaan van Nederland laten zien en de bezoekers alvast opwarmen door de hoogtepunten in beeld te brengen. Daarmee is het niet alleen een uitje voor buitenlandse bezoekers aan Amsterdam. Ook voor inwoners van eigen land is THIS IS HOLLAND de moeite waard, als eigentijdse geschiedenis- en aardrijkskundeles. Dit jaar rekent de attractie - ‘de duurste Nederlandse film per seconde’ - op 300.000 bezoekers.

Schoonmaak: Gom Hospitality

De schoonmaak is er in handen van Gom Hospitality, dat goed bekend is met de schoonmaak in attracties. Sinds de start in november ziet klantmanager Michel Timmermans de drukte al flink toenemen. ‘We maken nu nog zeven dagen per week schoon in de vroege ochtend. In de middag lopen we nog een extra toiletronde. Maar ik sluit niet uit dat de schoonmaak in de nabije toekomst wordt geïntensiveerd. Er komen steeds meer bezoekers. Dit soort attracties moet het echt van de naamsbekendheid hebben. En het echte piekseizoen voor de toeristen moet nog aanbreken. Dan  moet je ook wel overdag aan de slag. Daar zullen we het zeker over hebben. THIS IS HOLLAND is een heel loyale klant, één die positief met ons meedenkt.’
 
Waarom de keuze voor Gom Hospitality? Operationeel directeur Gwen Melcherts: ‘We hebben via een tender drie partijen uitgenodigd. De manier van werken van Gom sprak ons erg aan. Ook bij ons draait alles om beleving. We zijn blij met de samenwerking.’