201818apr

Recordjaar stuwt Gom naar top 3 in schoonmaakbranche

201818apr

Het afgelopen jaar is een recordjaar geweest voor schoonmaakdivisie Gom. De omzet groeide naar 256 miljoen euro. Het winstrendement steeg naar 6%. Met deze resultaten vestigde Gom zich in de top 3 schoonmaakbedrijven van Nederland. Directeur Albert van der Meulen: “We hebben onze klanten weten te behouden. En veel nieuwe klanten kozen in 2017 voor ons. We kunnen trots zijn.”

In 2017 heeft Gom geïnvesteerd in retentie. Zo zijn er commerciële retentiemanagers aangesteld. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Meer en meer klanten besluiten bij Gom te blijven, waardoor de retentie in een jaar tijd met 10%-punten is gestegen.

Nieuwe diensten

Naast deze focus op retentie heeft Gom het afgelopen jaar veel nieuwe diensten en concepten op de markt gebracht. Bijvoorbeeld Fleur, een nieuwe propositie in de ouderenzorg, waarin schoonmaak en sociale aandacht worden gecombineerd. Dit concept is samen met Incluzio ontwikkeld. Een ander schoonmaakconcept dat in 2017 werd geïntroduceerd, is Magnifique. Magnifique richt zich op de high end markt voor schoonmaken. Verder heeft Gom zich geroerd in de hotelbranche. Met een speciaal fairtradeconcept biedt Gom schoonmakers in de hotelbranche een eerlijke beloning conform cao, iets wat in de hotelbranche nog niet altijd vanzelfsprekend is. Dit concept slaat goed aan binnen de markt. Ook is Directschoon gelanceerd, een volledig digitaal af te sluiten schoonmaakconcept dat geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.

Technische innovaties

Ook op het gebied van technische innovaties is Gom in 2017 actief geweest. Gom heeft intensief getest met robots. Bij diverse klanten zijn schoonmaakrobots ingezet, zoals stofzuigers of stoepzuigmachines. Onderzocht wordt of deze technieken de medewerkers van Gom kunnen ondersteunen in hun werk. Tevens zijn pilots gedaan met sensoring en datagedreven schoonmaak. Dat geeft inzicht in gebruikersstromen en hoe die van invloed zijn op de schoonbehoefte. Optim-Eyes is een systeem waarmee Gom in contact staat met zijn klanten om zo de beleving van schoon beter te kunnen doorgronden.

Gom in transitie

Gom maakte het afgelopen jaar een transitie door. Waar de divisie voorheen de nadruk op de eigen dienstverlening legde, wordt steeds nadrukkelijker de aansluiting op de behoefte van de klant leidend. Medewerkers van Gom zullen zich moeten ontwikkelen van generalist tot specialist om goed op die wensen van de klant te kunnen inspelen. Om een goed beeld van de potentie van het personeel te krijgen, is Gom gestart met het in kaart brengen van de kennis en de kwalificaties van zijn medewerkers.

Verwachtingen voor 2018

De ontwikkeling van medewerkers tot specialist wordt ook in 2018 een aandachtspunt. Net als de focus op innovatie. Daarnaast gaat Gom extra investeren in zijn naamsbekendheid en zichtbaarheid. De goede resultaten hebben bijgedragen aan het gevoel van trots voor het merk Gom. Dat is ook terug te zien in uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek van 2017. De scores zijn hoger dan het marktgemiddelde. Dat legitimeert dat het merk meer mag worden geëtaleerd. Gom verwacht in 2018 verder te groeien in omzet en winstpercentage. De omzetverwachting voor 2018 is ongeveer 280 miljoen euro. Het winstpercentage groeit naar 6,5%.


Jaarverslag 2017