Slimme app heet gasten van Walibi welkom

Op het YouTube-kanaal van Facilicom staan leuke filmpjes. Eén daarvan gaat over Gom Hospitality en de speciale smartphone-applicatie die samen met Walibi werd ontwikkeld om het de gasten van Walibi Village nóg beter naar de zin te maken.

SchoonR heet de app. Dat staat voor Schoon-response. Brenda Westerveld, accountmanager van Gom Hospitality legt in het kort uit hoe het werkt. "Gasten krijgen drie keer een berichtje. Het eerste op de ochtend van hun incheckdag om hen te verwelkomen en meteen te waarschuwen voor eventuele files of flitsers op hun weg naar Walibi. Het tweede krijgen ze wanneer ze het huisje binnenkomen. Met die sms kunnen ze meteen daar naar de applicatie waar een aantal vragen wordt gesteld. Is het huisje schoon? Klopt de inventaris? Doen alle lampen het? Als de gast een opmerking heeft, zorgen we ervoor dat er meteen iemand langskomt om het eventuele probleem te verhelpen. Zo wordt de beleving van de klant verhoogd en de verwachting zelfs overtroffen. Bij thuiskomst krijgen de gasten een derde sms'je, waarmee ze op de app kunnen komen om een paar evaluatievragen te beantwoorden."

Marc van den Broek, manager van Walibi Village, noemt de app een 'klachtvoorkomer'. "Wij doen er alles aan om te voorkomen dat onze gasten een negatieve ervaring hebben die Walibi een slechte recensie zou kunnen bezorg en. Deze app voorkomt slechte ervaringen, en dus klachten. Onze gasten reageren er heel positief op."

Zowel voor Walibi als voor Gom Hospitality is de app een testcase, maar er wordt al gewerkt aan uitbreiding van de mogelijkheden. Brenda: "We gaan ons planningssysteem er binnenkort ook aan koppelen, zodat we de gast een berichtje kunnen sturen wanneer een huisje eerder klaar is om betrokken te worden. Weer een extra positieve beleving."