201812apr

Studenten voeren marktonderzoek uit voor Facilicom

201812apr

Er is heel veel theorie op het gebied van commerciële economie. En die theorie krijgen de studenten aan de Hogeschool Rotterdam en de Artevelde Hogeschool in Gent ook. Maar veel leerzamer nog is de praktijk. Daarom zocht Hogeschool Rotterdam - toevallig een klant van Gom - contact met bedrijven die hun studenten met een reële opdracht aan het werk wilden zetten. Facilicom was een van de bedrijven die reageerden. We betrekken vaker studenten bij ‘echte’ opdrachten. En deze keer was er ook reden toe: voor Trigion lag er nét een marktonderzoek klaar om te worden uitgevoerd. Interesse, dames en heren studenten?

De vierjarige opleiding Commercieel Management aan de Hogeschool Rotterdam is sterk praktijkgericht. Studenten gaan al vanaf de eerste dag aan de slag met realistische opdrachten van bedrijven. Via LinkedIn interesseerde de school naar potentiële opdrachtgevers voor nieuwe projecten. In ieder geval met succes bij Facilicom, dat een mooie case klaar had liggen: een marktonderzoek voor Trigion. Inmiddels zijn daar een kleine twintig studenten mee aan de slag, verdeeld over verschillende groepjes. Daarvoor werken de studenten zelfs internationaal samen. Ook Artevelde Hogeschool in Gent haakte aan bij dit project, met de opleiding Business Management-International Entrepreneurship.

Hogeschool Rotterdam
Hogeschool Rotterdam

Professionele aanpak

De aanpak verschilt niet met die van een professioneel marktonderzoekbureau. De studenten zijn ontvangen op het Facilicom-hoofdkantoor in Schiedam om alle ins en outs van de opdracht te weten te komen. ‘Ze hebben inzicht gekregen in alle cijfers die maar van belang zijn om het onderzoek goed uit te voeren. Ook waren ze in de gelegenheid om vragen te stellen’, zegt Jolijn van den Hengel die het project namens Facilicom begeleidt.

Inmiddels is een deel van de studenten ook al op bedrijfsbezoek geweest bij de Antwerpse vestiging van Facilicom. Op 7 mei moeten de inspanningen van alle groepen resulteren in de presentatie van het marktonderzoek aan het management van Trigion.

Artevelde Hogeschool Gent
Artevelde Hogeschool Gent

Interesse voor stage

Realistische opdrachten uitschrijven voor studenten heeft voor Facilicom Group ook nog andere voordelen. Meer bekendheid bij een onderwijsinstelling als Hogeschool Rotterdam kan immers de interesse voor een stage aanwakkeren; goede stagiairs zijn altijd welkom. Had Jolijn de indruk dat een stage en eventueel een baan bij een grote facilitaire dienstverlener aanspreken bij een kritische doelgroep als studenten? ‘Ja zeker. Ze waren sowieso heel aangenaam verrast door het bedrijfsbezoek. De meesten hadden er eigenlijk geen idee van dat wij zo’n groot bedrijf zijn, of dat we zelfs een van de grootste werkgevers van het land zijn. “Jeetje, ik wist helemaal niet dat jullie dit of dat ook deden, ik dacht dat jullie een schoonmaakbedrijf waren”, hoorde je dan bijvoorbeeld.’

Convenant

Al langer is er een nauwe band tussen Hogeschool Rotterdam en Facilicom Group. Zo is er een convenant gesloten om meer samen te werken. Dat gebeurt onder meer met een opmerkelijk initiatief: docentstages. Docenten van de opleiding draaien letterlijk mee in de praktijk van facility management bij Facilicom. Het is een manier om hen inzicht te geven in de actuele gang van zaken. De veranderingen in het facilitaire werkveld gaan immers vooral de laatste tijd ongekend snel. Door docenten mee te laten lopen, kunnen ze hun beeld van het vak adequaat bijstellen. En daardoor realistischer les geven.