Uniek een-tweetje in de zorg: van Reakt-cliënt naar Gom-schoonmaker

Veel bedrijven willen graag initiatieven ontplooien op het gebied van social return. Mogelijkheden om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt in te zetten, zijn er echter niet altijd. Bij de Parnassia Groep, sinds 2016 opdrachtgever van Gom ZorgSupport, werd het een succesvol een-tweetje. Cliënten van Reakt, onderdeel van Parnassia, werken aan hun terugkeer in de maatschappij door... schoon te maken voor Gom. ‘Dit is zo leuk om te doen, het geeft zoveel energie!‘

Op de groene rand van Loosduinen en Den Haag werken bij Reakt mensen met psychiatrische, psychische, psychosociale of verslavingsproblemen. Dat gebeurt ook op andere plekken in het land. Doel: hen langzaam maar zeker weer te laten wennen aan de maatschappij. Ze krijgen activiteiten aangeboden op de kliniek, worden op weg geholpen naar vrijwilligerswerk of begeleid bij een echte baan. Gom ZorgSupport is sinds december 2016 verantwoordelijk voor het gehele schoonmaakcontract van de Parnassia Groep, waaronder de vestiging in Den Haag.
 
Marko Holtkamp is er een van de facilitair managers. ‘SROI is onderdeel van het contract. Ik kwam met het idee om onze cliënten schoonmaaklessen te gaan geven. Onze cliënten deden zelf al wat aan de schoonmaak in een gebouw, waardoor er tijd overbleef voor wat extra begeleiding. En waarom zouden we die mensen dan niet meteen inzetten in het contract?’

Marko Holtkamp, facilitair manager Parnassia

Marko Holtkamp, facilitair manager Parnassia

Basisopleiding schoonmaak

Gom ZorgSupport reageert enthousiast. Julie van Zwet, klantmanager voor alle Parnassia-locaties: ‘In samenwerking met objectleidster Sandra hebben we er vorm aan gegeven. Sandra is cliënten les in schoonmaken gaan geven. Het doel is om geïnteresseerde Reakt-mensen een basisopleiding schoonmaak aan te bieden. Daarnaast streven we ernaar hen succesvol te plaatsen als schoonmaker bij een ander zorgbedrijf van Parnassia.’

Een paar succesverhalen zijn er al. Julie: ‘We hebben pas Manolo geplaatst bij een ambulant behandelpand van Parnassia. Manolo is er heel blij mee.’

Julie van Zwet, klantmanager Gom ZorgSupport

Julie van Zwet, klantmanager Gom ZorgSupport

‘Allemaal maatwerk’

Maar er zijn ook hobbels te overwinnen. Marko: ‘Schoonmaak is laagdrempelig. Je kunt mensen van alles laten doen. Maar je moet vooral zorgen dat je het goed borgt. Je moet het gestructureerd aanpakken. Het kan niet zo zijn dat vandaag de één komt opdagen en morgen de ander. De leiding is belangrijk, er moet iemand zijn die instructie of een compliment geeft. Daar zijn mensen gevoelig voor. Dat is allemaal maatwerk. Wat bij de ene cliënt niet werkt, kan bij een andere cliënt juist wel werken.’

Enthousiasmeren is uitdaging

Vooral het enthousiasmeren van cliënten is een uitdaging. Marko: ‘Mensen willen over het algemeen wel meehelpen met schoonmaken, maar willen geen schoonmaker zijn. Zodra je probeert er meer structuur in te brengen haakt men af. Het is de kunst om deelnemers geïnteresseerd te maken voor het vak. Schoonmaken is veel meer dan alleen maar een microvezeldoekje over een vieze tafel halen. En dan bereiken mensen het punt dat ze denken: hé, eigenlijk is die schoonmaak zo gek nog niet.’ Julie: ‘Sandra weet mensen echt te enthousiasmeren voor het vak. En ze is een kei in het onderhouden van contracten met Reakt: proactief en op een prettige wijze.’

Professionele kwaliteit benaderen

De reactiveringsbegeleider van Reakt houdt toezicht tijdens de schoonmaakwerkzaamheden, objectleidster Sandra kijkt over de schouder mee. Julie: ‘Gom maakt het sanitair en de algemene ruimten schoon. De andere delen, zoals keukens, werkplaatsen en kantoren, gaan in samenwerking met Reakt.’ Marko: ‘We streven ernaar dat het niveau de professionele kwaliteit benadert. We doen overigens gewoon VSR-metingen. En dan blijkt de technische kwaliteit te voldoen. Misschien dat er op de belevingskwaliteit nog wel wat te halen is. '

Uitkering

Ook in het vervolg zijn er horden te nemen. Marko: ‘Als deelnemers een baan aangeboden krijgen, kan dat consequenties hebben voor de inkomsten.’ Julie: ‘Of mensen zijn er geestelijk niet aan toe. Als je een baan krijgt moet je ineens vijf keer per week op tijd heel vroeg je bed uit, bijvoorbeeld. Maar áls het lukt, geeft het ons nieuwe energie. We benaderen het heel praktisch. Het is in zo’n geval misschien niet gelukt, maar we zien het niet als tegenslag.’

Geurbeleving

Bij het aanbieden van een baan bij Gom staat maatwerk voorop, legt Julie uit. ‘Je moet creatief zijn. Beleving wordt steeds belangrijker bij opdrachtgevers. We zijn nu bezig om geurbeleving te implementeren. Dan kijk ik of we daar niet een cliënt van Reakt een baan voor kunnen aanbieden . En misschien kan die medewerker tussentijds een bijdrage aan de schoonmaak leveren. Zo probeer ik laagdrempelige banen te creëren.‘

Tips

Hebben de twee nog tips voor opdrachtgevers die ook worstelen met social-returndoelstellingen? Julie: ‘Kijk verder dan je neus lang is. Want het is zo leuk om te doen, het geeft zoveel energie!‘ Marko: ‘Denk in mogelijkheden, spreek met begeleiders en creëer steun om zaken te starten vanuit een maatschappelijk oogpunt. Hoe dan ook: de schoonmaakcontinuïteit is de kern. Pas daarna kun je je SROI-resultaten gaan oogsten.’

Meer informatie over Gom Zorg?