UWV zoekt facilitaire dienstverleners die een verlengstuk zijn van de eigen organisatie. Dat betekent onder andere: elkaar niet afrekenen op SLA’s en KPI’s, maar naast elkaar staan en samen kijken hoe het beter kan. Nieuw en spannend. ‘Als je de teugels laat vieren zou dat zomaar iets heel verrassend kunnen opleveren.’ Dat alles vindt plaats binnen een organisatie die 500 miljoen euro moet inleveren, het aantal medewerkers, panden en vierkante meters is aan het afbouwen, maar intussen door de crisis veel meer klanten heeft en daarom duizenden mensen extra moet aannemen.
Wie het hoofdkantoor van UWV bezoekt, merkt het meteen. Van de
vier kantoorpanden bij station Amsterdam Sloterdijk zijn er nog
maar twee in gebruik bij de uitkeringsorganisatie. Van het
oorspronkelijke budget van 1,7 miljard moet maar liefst 500 miljoen
af, zeg maar een derde. Dat doet de organisatie door taken en
personeel af te stoten en steeds meer contact digitaal te laten
verlopen. Het aantal vierkante meters kan en moet dus ook terug, is
daarom besloten. Maar tegelijkertijd wil de organisatie de
dienstverlening op peil houden. Moet er face-to-face-contact
blijven voor mensen die niet digi-vaardig zijn. Wordt er extra
ingezet op 55-plussers. En is het crisis. Had de organisatie nog
niet zo lang geleden ‘maar’ 1,2 miljoen cliënten, volgend jaar zijn
dat er 1,5 miljoen. UWV heeft daarom van het Rijk budget gekregen
om extra medewerkers in te huren.
Lees dit artikel verder op facilitaironline.nl
