201915apr

Visie grootste schoonmaakbedrijven: Gom ziet duidelijke winst in sectorspecialisatie

201915apr

De cijfers van het marktonderzoek van Service Management zeggen veel. Maar niet alles. Want hoe kijken de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland naar het heden, verleden en toekomst? Hieronder de visie van Albert van der Meulen, directeur van Gom:

Hoe kijken jullie terug op 2018?

“In 2017 konden we een recordjaar qua omzet melden, in 2018 wederom. De combinatie van klanten die voor ons kozen én het grote aantal klanten dat graag bij ons blijft, zorgde voor wederom een recordomzet. De specialisatie in businessunits per sector draagt daar zeker aan bij.
 
Gom Hospitality voegde ook vorig jaar weer mooie nieuwe namen toe aan haar klantenlijst. In de Foodmarkt wist Kleentec wederom sterk te groeien en haar marktleiderspositie uit te bouwen. Gom Specialistische Reiniging ontwikkelde zich sterk, zeker op het domein van openbare ruimten. Gom Onderwijs wist haar positie als marktleider in onderwijs te verstevigen en bij Gom Zorg droegen innovaties als probiotica en zorgondersteuning bij aan de groei. Ook Gom Offices wordt steeds meer herkend als sectorspecialist met concepten als Directschoon en Magnifique.”

Albert van der Meulen, directeur Gom

Wat is jullie verwachting voor 2019 en verder?

“We merken dat de sectorspecialisatie die we al in 2017 hebben ingezet helpt om steeds beter aan te sluiten bij de specifieke uitdagingen van de sectoren. Want die uitdagingen verschillen aanzienlijk. Voedselintegriteit in de food-industry vraagt om andere focuspunten dan de ultieme gastvrijheid in hotel- en leisureomgevingen. Bijdragen aan de healing environment in de zorgsector kent andere aspecten dan bijdragen aan excellente leeromgevingen in het onderwijs. En zelfs binnen bijvoorbeeld kantooromgevingen zien we grote verschillen: waar Directschoon inspeelt op de behoefte van flexibiliteit en eigen regie bij opdrachtgevers, focust Magnifique zich op een vijfsterrenbeleving. Door onze specialisatie en doorontwikkeling, zijn wij ervan overtuigd steeds meer waarde voor onze klanten te kunnen bieden. De positieve terugkoppeling van onze klanten bevestigt dit ook.”

Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“We geloven dat onze koers onderscheidend is, en dat geeft ons vertrouwen in de toekomst. Inmiddels zie je meer bedrijven naar sector segmenteren. Toch krijgt dat pas echt focus als je ook de achterkant, je hele organisatie op de sector inricht. Daarin zijn we de enige. Die specialisatie helpt ook in het sneller doorontwikkelen van diensten met tastbare voordelen voor onze klanten. Daar verwacht ik veel van.
 
Tegelijkertijd is de arbeidsmarktkrapte een uitdaging, ook voor de schoonmaaksector. Daar zullen we branchebreed echt iets mee moeten, we zijn in concurrentie met andere sectoren.”

In welke nieuwe markten/regio’s zien jullie kansen?

“Wij zien voldoende groeiruimte in markten waar we nu al actief zijn en ontwikkelen meerwaarde verder door: kantoren, food & industry, zorg, onderwijs, hospitality en specialistische reiniging.”

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Vernieuwing in onze dienstverlening en innovatie helpt ons om onze meerwaarde te vergroten. De sectorspecialisatie helpt bij deze focus. Onze initiatieven in de zorg met probiotica en taakondersteuning bijvoorbeeld. Of meetsysteem Optim-eyes, dat in diverse sectoren continu de technische en belevingskwaliteit optimaliseert.”
 
Nieuwe manieren van samenwerking en innovaties worden in de markt zeer gewaardeerd. Zo kregen Gom Onderwijs met Zadkine voor hun samenwerking zelfs een finaleplaats bij de European Cleaning and Hygiene Awards, evenals de Virtual Reality opleiding vanuit Gom Hospitality. Bijzonder trots zijn we op de Best Practice Award van de Code verantwoordelijk marktgedrag: Samen met Ibis Styles Haarlem City toonden we aan dat onze gezamenlijke aanpak werkt en bijdraagt aan hoge reviews van gasten.”

Welke mogelijkheden zien jullie in social return?

“Wij geloven in inclusief werkgeverschap en dragen graag bij aan participatie van mensen voor wie het krijgen van een baan geen vanzelfsprekendheid is. Samenwerkingen met gemeentelijke instellingen en cliëntparticipatie kennen we al jaren. Ons Facilicom-brede initiatief Buitengewoon, dat op een vernieuwende en verrassende wijze kijkt naar dit onderwerp, steunen we dan ook graag. Ook vorig jaar hebben heel veel collega’s afkomstig uit de diverse doelgroepen een plek binnen Gom gevonden. Onze sector is er, met de juiste leidinggevende en goede begeleiding, zeer geschikt voor.
 
De schoonmaakbranche biedt kansen als opdrachtgever en opdrachtnemer samen de schouders er onder zetten. Inbesteding bij gemeenten bijvoorbeeld is echter voor social return korte termijn gericht: schoonmaakbedrijven bieden op langere termijn veel betere mogelijkheden. Als social return-inzet vanuit het schoonmaakbedrijf meetelt voor gemeenten verdwijnt deze verkeerde prikkel. Hopelijk ondersteunt de nieuwe wetgeving hierbij.”

Welke mogelijkheden zien jullie in digitalisering?

“Digitalisering blijft belangrijk. ‘Apps’ of ‘sensoring’ komen dan bij veel mensen al snel in gedachten. Soms lijkt het wel een doel op zich. Dat vind ik te beperkt gedacht. Digitalisering is breder. Het is belangrijk voor procesoptimalisatie én het verhogen van klantbeleving, het gaat er om wat je met die data doet. De analyse en de verbeterslagen. Monitoring en verbetering van je machinepark, inzicht in gebruiksintensiteit om klantbeleving te verhogen of kosten aantoonbaar te beheersen, allemaal mogelijkheden. Wij zullen dan ook in digitalisering volop blijven investeren.”