2014 7apr

Westfriesgasthuis nog gastvrijer met QR quality systeem Gom

2014 7apr

Het Westfriesgasthuis kan sinds kort een primeur op zijn naam schrijven. Als eerste zorginstelling wordt daar vanaf half maart het QR quality systeem van Gom ingezet. Deze online applicatie biedt de gast de mogelijkheid om met behulp van hun smartphone direct feedback over de schoonmaak te geven. Op maar liefst negen key locaties in het ziekenhuis wordt het QR quality systeem ingezet.

Het QR quality systeem is uitvoerig getest, onder andere in het hoofdkantoor van moedermaatschappij Facilicom. Bij het Westfriesgasthuis wordt het doorontwikkelde systeem nu ingezet. Met het inzetten van QR codes is eenvoudig vast te stellen of de eindgebruiker tevreden is. Zo wordt de kwaliteit van de schoonmaak van onder andere toiletten, de entree en andere belangrijke ruimtes geanalyseerd. De meldingen worden anoniem gedaan en zijn daarmee zeer laagdrempelig. 

Verhoogde gebruikersbeleving

"Het QR quality systeem sluit aan op onze nieuwe werkwijze, waarbij de patiënt de regie over het zorgproces zelf in handen heeft. Dat bereiken we hier absoluut mee; het verhoogt de belevingskwaliteit", vertelt Ellen Feenstra, senior unithoofd Horeca & Services bij Westfriesgasthuis. "Daarnaast is hygiëne zo'n belangrijk aspect in een ziekenhuis", vult Gom-productmanager Ingrid van Wijk aan. "Bij een negatieve ervaring wordt de melding automatisch doorgegeven naar onze objectleiding die het probleem snel oplost. Dat mensen hun mening kunnen geven verhoogt aanzienlijk de gebruikersbeleving. Het geheel draagt bij aan de stralende indruk van het Westfriesgasthuis. Door de data uit het QR quality systeem te bundelen kan worden vastgesteld of de schoonmaakfrequentie voldoet en of er aanpassingen moeten worden gedaan in de werkwijze."

Schoonmaak on-demand

Een andere toepassing van het QR quality systeem van Gom is 'schoonmaak on-demand', waarbij bijvoorbeeld vergaderzalen en kantoren alleen schoongemaakt worden wanneer ze gebruikt zijn. De gebruiker scant de code bij de deur zodra het vertrek wordt verlaten en geeft daarmee een seintje dat de ruimte kan worden meegenomen in de dagelijkse schoonmaakronde. Dit scheelt niet alleen in tijd, maar ook in de kosten. Zo ontstaat per organisatie een contract op maat.