2017 3nov

Zorgdag 2017: ‘intensive care’ voor beleving is op zijn plaats

2017 3nov

Ook de zorgsector pakt een actueel thema als ‘beleving’ steeds meer op. Op de Zorgdag 2017 van Gom ZorgSupport was het programma van de dag volledig aan dit onderwerp gewijd, vanuit diverse invalshoeken. In het AFAS Circustheater in Scheveningen kreeg beleving letterlijk en figuurlijk het podium die het intussen verdient. Facilitair verantwoordelijken van diverse zorginstellingen gingen na een leuk, informatief en soms hilarisch dagprogramma geïnspireerd naar huis.

Op het terrein van beleving is de zorgsector bezig met een inhaalslag. ‘Je ziet de zorgsector traditioneel altijd wat achterlopen bij het bedrijfsleven. De technische kwaliteit staat van oudsher voorop. Maar die patiënt of cliënt heeft niets met het technische aspect. Die ervaart alleen de uitstraling van een pand, de vriendelijke bejegening van mensen. Wat je nu ziet, is dat er steeds meer aandacht uitgaat naar die beleving’, constateert senior accountmanager Geoffrey Nouws. Iets wat national salesmanager Stefan Majoor bevestigt: ‘Het leeft heel erg.’

Bewust beleven

Met veel enthousiasme wisselden de gasten in het AFAS Circustheater hun ervaringen uit. Om de gasten het gevoel van thuis mee te geven in het AFAS Circustheater, zijn we door Maison van den Boer uitgenodigd om gezellig in de keuken een overheerlijke lunch te ervaren. Met Karl Raats als spreker was de dagintroductie een voltreffer. De spreker van het jaar 2016 gaf een verrassende draai aan het onderwerp van de dag. ‘Je kunt anderen wel willen bijbrengen dat ze zich anders moeten gaan gedragen, maar dit gebeurt pas als ze op de juiste manier in beweging worden gebracht en het zelf beleven. Pas dan kun je de ultieme beleving creëren.’

Veelomvattende customer journey

Hoe die beleving te integreren in de zorgverlening? Daarvoor maakten de aanwezigen tijdens de Zorgdag 2017 een complete klantreis met ‘hospitality in praktijk’ van Facilicom. Die customer journey is veelomvattend, werd wel duidelijk. De reis begint immers al bij de toegankelijkheid van de website of de heldere bewegwijzering op het parkeerterrein en bij de entree. Diverse aansprekende cases van de Efteling, een ziekenhuis en een zorginstelling maakten duidelijk hoeveel er op dit gebied nog te winnen is voor ambitieuze ziekenhuizen en andere zorginstellingen.

Hogere tevredenheid via schoonmaak

Gastspreker Instituut Verbeeten besprak de dagelijkse praktijk over het ontwikkelen en handhaven van een healing environment. Tijdens de Zorgdag werd duidelijk dat er veel manieren zijn om de patiënt- en cliënttevredenheid in de samenwerking met de schoonmaakmedewerker op een hoger peil te brengen: hospitalitytrainingen voor het personeel, eigen persoonlijke kleding, koffie schenken en een praatje maken en meer zichtbare schoonmaak op de dag et cetera.

Van traditioneel schoonmaker naar service host

National salesmanager Stefan Majoor ziet de rol van Gom ZorgSupport de komende jaren verder evolueren. ‘Je ziet schoonmaakpersoneel steeds meer fungeren als hospitality host, die alle zaken rondom het bed regelt. De scheidingslijn tussen personeel van het ziekenhuis en dat van het schoonmaakbedrijf wordt steeds dunner. De eigen medewerkers kunnen zich daardoor meer concentreren op hun verpleegkundige taken, het schoonmaakbedrijf ontzorgt.’

Het ultieme gevoel van het AFAS Circustheater

Onderdeel van het dagprogramma was ook een rondleiding achter de schermen bij Stage Entertainment, waarvan het AFAS Circustheater de eerste was van de inmiddels 21 locaties. De gasten tijdens de Zorgdag hebben de ultieme gastbeleving kunnen ervaren en ook kunnen zien wat er achter de schermen wordt gedaan in samenwerking met alle partners. Én ze kunnen thuis trots vertellen dat ze op het podium van het AFAS Circustheater hebben gestaan. Wát een beleving!